رشد 13درصدی تردد مسافر در جاده های کردستان/300 کیلومتر راه روستایی جدید ایجاد می شود
چهارشنبه، 1 دی 1400
رشد 13درصدی تردد مسافر در جاده های کردستان/300 کیلومتر راه روستایی جدید ایجاد می شود
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان گفت: برای سال مالی 1400 حدود 400 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت راه روستایی در نظر گرفته شده است که بیش از 300 کیلومتر راه جدید آسفالت می شود.
به گزارش خبرنگار کورده واری آنلاین، محمد راشد مدرس گرجی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجموع راه های روستایی استان 6 هزار و 200 کیلومتر است که تاکنون سه هزار و 160 کیلومتر آن ها آسفالت شده اند.
وی افزود: حدود 200 کیلومتر از راه های روستایی استان در یک سال و نیم اخیر آسفالت شده است.
مدرس گرجی خاطرنشان کرد: میانگین کشوری آسفالت راه روستایی از لحاظ طول راه 54 درصد بوده و میانگین کردستان 50 درصد است ولی بر اساس روستاهای بالای 20 خانوار میانگین کشور حدود 80 درصد و استان کردستان 60 درصد است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان در ادامه سخنان خود از اختصاص 400 میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد راه آسفالته روستایی در سال مالی 1400 خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده با این اعتبار بیش از 300 کیلومتر راه جدید روستایی ایجاد خواهد شد.
مدرس گرجی خاطرنشان کرد: در مجموعه راهداری استان هدف گذاری کرده ایم که هزار کیلومتر راه روستایی استان را آسفالت کنیم تا به میانگین کشوری برسیم و این روند با همت و تلاش ویژه در دستور کار است و تا پایان سال مالی 1400 بیش از 300 کیلومتر آن محقق می شود.
وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: برای روکش هر یک کیلومتر راه حدود 800 میلیون تومان اعتبار نیاز است و با کمبود اعتبارات موجود تاکنون عملیات روکش 100 کیلومتر راه بین شهری در استان انجام شده است.
مدرس گرجی اعلام کرد: نزدیک به 300 کیلومتر راه های بین شهری استان با خرابی شدید و 400 کیلومتر نیز خرابی دارند.
وی افزود: در حوزه نگهداری راه های روستایی محدودیت منابع استانی داریم و اعتبارات بیشتر به حوزه ایجاد راه آسفالته اختصاص داده می شود اما برای جاده های بین شهری این محدودیت کمتر است چون ساخت راه های بین شهری در اختیار راه و شهرسازی است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان اظهار داشت: در مدت یک سال و نیم اخیر 39 میلیارد تومان برای بهسازی جاده های بین شهری استان نیز هزینه شده است.
مدرس گرجی از هوشمندسازی جاده های استان و تجهیز آن ها به دوربین های ثبت تخلف خبر داد و گفت: هم اکنون 33 دوربین در سطح جاده های شریانی استان وجود دارد و 10 مورد دیگر نیز در حال فعال سازی است.
وی افزود: برای مسیر جدید سنندج به مریوان و گردنه صلوات نیز مجوز 14 دوربین دیگر را دریافت کرده ایم اما بر اساس استانداردهای جهانی باید هر 20 کیلومتر یک دوربین در جاده ها باشد و طول راه های بین شهری استان بیش از هزار و 800 کیلومتر است.
مدرس گرجی خاطر نشان کرد: دستگاه توزین در حال حرکت نیز در مسیر سنندج به کرمانشاه نصب شده است و از تردد ماشین های با وزن غیر استاندارد جلوگیری می شود.
وی به اختصاص اعتبار 300 میلیارد تومانی به سازمان راهداری کشور برای ساماندهی مرز باشماق اشاره کرد و گفت: در این مرز رسمی 176 درصد افزایش ترانزیت از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته ایم.
مدرس گرجی در ادامه سخنان خود به حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: میانگین ناوگان مینی بوس کشور 25 سال و در کردستان 32 سال است و نیازمند نوسازی ناوگان هستیم اما در بخش اتوبوس میانگین ما 11 سال بوده و یک سال از میانگین کشوری بهتر هستیم.
وی افزود: میانگین سن سواری بین شهری نیز با میانگین کشوری که 11 سال است برابر هستیم.
مدیر کل راهداری، حمل و نقل جاده ای از جا به جایی پنج و نیم تن بار و یک و نیم میلیون نفر مسافر از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه خبر داد و گفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ مسافر شاهد رشد 13 درصدی و از لحاظ بار نیز با رشد 2 درصدی مواجه هستیم.
مدرس گرجی همچنین از فعالیت 12 هزار راننده در حوزه بار و چهارهزار نفر در حوزه مسافری اشاره کرد و گفت: به زودی پاسگاه پلیس راه بانه- سقز نیز ایجاد خواهد شد.
وی از فعالیت 450 نفر پرسنل در قالب 24 راهدارخانه و تجهیز 350 دستگاه ماشین آلات راهداری در طرح زمستانی خبر داد و گفت: در حوزه راه های روستایی نیز 200 دستگاه ماشین آلات تجهیز شده اند.
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط