اتمام حفاری طولانی‌ترین تونل غرب کشور
یکشنبه، 18 آذر 1397
اتمام حفاری طولانی‌ترین تونل غرب کشور
عملیات حفاری تونل باغان با طول یک هزار و 942 متر از مهم‌ترین بخش‌های جاده اصلی سنندج ـ مریوان به اتمام رسید.
به گزارش خبرنگار کورده‌واری از مریوان، ظهر امروز با حضور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، استاندار کردستان و جمعی از مسئولان استانی عملیات حفاری طولانی‌ترین تونل غرب کشور به اتمام رسید. در این تونل ماهانه 110 متر حفاری در دو جبهه ورودی و خروجی انجام شده است. عرض این تونل 10.5 متر و ارتفاع مفید آن 5 متر و 80 سانتی‌متر است. در تونل باغان 4 پارکینگ تعبیه شده که در هر سمت آن دو پارکینگ وجود دارد. این تونل ضمن کاهش 7 کیلومتری مسیر پر پیچ و خم محور قدیم سنندج ـ مریوان، از تصادفات و سوانح بالای این محور، به طور چشم‌گیری می‌کاهد. از سال 1381 که طرح احداث این پروژه عملیاتی شد تا پاییز سال 1395 این پروژه 40 درصد پیشرفت داشت. این در حالی است که از پاییز سال 95 تا پاییز امسال و در مدت دو سال شاهد 31 درصد پیشرفت کار در این پروژه بوده‌ایم. با توجه به پیشرفت تجمعی 71 درصدی این محور تاکنون، پیش‌بینی ما برای انجام 29 درصد باقی‌مانده و تکمیل مسیر، زمانی کمتر از یک سال خواهد بود. امیدواریم با تامین اعتبارات لازم تا پاییز سال آینده شاهد بهره‌برداری کامل از این طرح مهم ملی باشیم. با اتمام احداث تمامی قطعات سنندج - مریوان و بهره‌برداری از آن، ضمن کاهش چشمگیر تلفات و تصادفات، طول مسیر 25 کیلومتر کوتاه‌تر و زمان سفر نیز با 50 درصد کاهش به حدود 75 دقیقه خواهد رسید. شرکت پیمانکار پاوان با بهره‌مندی از توانمندی نیروهای کردستانی اجرای این پروژه مهم زیرساختی را برعهده گرفته است. پروژه ملی بزرگراهی مشهد - مریوان سال 98 تکمیل می‌شود معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: جاده مواصلاتی سنندج به مریوان تا پایان سال 98 به بهره‌برداری خواهد رسید و با تحقق این مهم مسیر ملی بزرگراه مشهد به مریوان تکمیل خواهد شد. خیرالله خادمی اظهار کرد: در آینده نزدیک وزیر راه و شهرسازی به استان کردستان و شهرستان مریوان سفر خواهد کرد. وی افزود: کشور در شرایط خاصی قرار دارد و توطئه های گسترده استکبار علیه ملت ایران اجرایی شده است اما خوشبختانه با برنامه ریزی های منطقی نظام اسلامی شاهد تداوم روند به رشد و توسعه همه جانبه کشور هستیم و پروژه‌های راهسازی و زیرساختی کردستان از اول‌ترین پروژه‌هاست. خادمی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: 3 هزار و 410 کیلومتر مسیر ریلی در دست اجرا و مطالعه داریم که با 60 درصد کل خطوط ریلی کشور برابری می‌کند. وی افزود: سال گذشته برنامه‌ریزی کرده بودیم که طی دو سال پنج مرکز استان به شبکه ریلی وصل شوند که پارسال همدان و کرمانشاه وصل شدند و امسال نیز تا پایان سال دو استان دیگر هم وصل می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: در ادامه این نهضت به بعضی استان‌های دیگر نیز خطوط ریلی راه پیدا خواهد کرد که کردستان یکی از دو استان اولویت‌دار ما خواهد بود و نتیجه آن را در لایحه بودجه 98 خواهیم دید. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: هم‌اکنون هزار و 160 کیلومتر آزادراه در 16 محور در دست اجراست که معادل 50 درصد کل آزادراه‌های موجود است. خادمی افزود: در بحت بزرگراهی 7 هزار و 800 کیلومتر در دست اجرا داریم که تا پایان سال بیش از هزار کیلومتر آن احداث خواهد شد که در این عرصه کردستان یکی از استان‌های پیشرو کشور است. خادمی اظهار داشت: تحولات کشور عراق موجب شده است که اتصال استان‌های غربی به کشور عراق تکمیل‌تر و گسترده‌تر شود و در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و آدربایجان غربی و کردستان شاهد اجرای پروژه‌های راهسازی مهمی هستیم. وی افزود: با تکمیل این بزرگراه‌ها 10 مرز رسمی کشور با روند بسیار خوبی وصل می‌شوند و به راه‌های مناسب ارتباطی دست پیدا خواهند کرد. خادمی اظهار داشت: در کردستان در تمام محورها پروژه تعریف شده است و دولت با یک برنامه منظمی در جهت توسعه زیرساخت‌های این استان گام برمی‌دارد. وی افزود: در بحث کریدور شمال به جنوب کشور با مدیریت متمرکز و طرحی منظم کلید خورده و 320 کیلومتر آن در کردستان وجود دارد که 127 کیلومتر آن احداث شده است و 165 کیلومتر آن نیز به پیمانکار واگذار شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: کریدور مشهد به مریوان با تکمیل مسیر سنندج به مریوان تکمیل می‌شود. وی افزود: این پروژه متبرک به سفر مقام معظم رهبری است و خوشبختانه به صورت منظم در حال اجراست و اعتبارات این پروژه در نوع خود منحصر به فرد است. خادمی اظهار داشت: همراهی مردمی در کنار تلاش‌های متخصین و حمایت مسئولان این پروژه را تا به اینجا رسانده است و ارزش ریالی هزینه شده به قیمت روز بیش از 600 میلیارد تومان است. استاندار کردستان نیز در این مراسم گفت: توسعه همه‌جانبه کردستان بدون توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقل میسر نخواهد شد لذا در این مسیر با تمام توان برای تحقق طرح‌های راه‌سازی تلاش می‌کنیم. بهمن مرادنیا اظهار کرد: افتتاح این پروژه از لحاظ اقتصادی و گردشگری حائز اهمیت است. وی افزود: توسعه کردستان با توسعه راه‌ها، توسعه سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری میسر خواهد شد. استاندار کردستان خاطرنشان کرد: بدون شک مریوان به جای اینکه کانون صادرات باشد می‌تواند به مرکز تولید و سرمایه‌گذاری استان تبدیل شود و در این مسیر مشارکت حداکثری مردم مریوان نقطه عطفی در روند توسعه منطقه خواهد بود. مرادنیا اظهار داشت: کسانی هم که کار می‌کنند باید پاداش داد و از معاون عمرانی استاندار می‌خواهم که پاداش ویژه‌ای را برای تمامی عوامل این پروژه مهم ملی در نظر بگیرد. کردستانی‌ها در سال‌های آینده شاهد تحولات شگرفی در حوزه راه‌ها خواهند بود / عنایات سفر رهبری روند اجرای جاده سنندج به مریوان را تسریع بخشید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این مراسم گفت: طی برنامه‌ریزی‌های به عمل شاهد تحولی شگرف در حوزه راه‌های کردستان در چند سال آینده خواهیم بود. شهرام ملکی اظهار کرد: ما در کردستان وقتی بحث توسعه را مطرح می‌کنیم به مبحث راه‌ها می‌رسیم. وی افزود: وضعیت بزرگراهی که می‌تواند شاخصی اصلی برای توسعه باشد که متاسفانه وضعیت مناسبی نیست. ملکی خاطرنشان کرد: در سال 95 کردستان با تنها 7 کیلومتر رتبه 27 کشور را داشتیم و از سال 95 با برنامه‌ریزی انجام شده شاهد تحولاتی هستیم. وی افزود: برای رساندن میانگین بزرگراه‌ها و راه‌های روستایی کشور به اعتباری حدود 2 هزار میلیارد تومان نیاز داشتیم و این در حالی بود که موجودی استان تنها 100 میلیارد تومان بود اما با وجود این محدودیت‌ها پروژه‌های متعددی را شروع کردیم. ملکی خاطرنشان کرد: خوشبختانه همه قطعات کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب به مناقصه گذاشته شده است و گردنه صلوات‌آباد و مسیر سنندج به مریوان در دست اجراست و بدون شک شاهد تحولات شگرفی در عرصه راهسازی و توسعه زیرساخت‌های راه در کردستان طی چند سال آینده خواهیم بود. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان به روند اجرای پروژه سنندج به مریوان اشاره کرد و گفت: کل مسیر باقیمانده در سه قطعه به مناقصه گذاشته شد و به دو شرکت واگذار شد. ملکی افزود: در سال 96 و 97 از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری 100 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد و این مهم در روند اجرای این طرح تسریع مهمی ایجاد کرد که امیدواریم در سال 98 با نگاه ویژه مسئولان کشوری شاهد بهره‌برداری این مسیر باشیم و وعده‌های ما عملی شود. جاده کامیاران به مریوان خرداد 98 به بهره‌برداری می‌رسد نماینده مردم مریوان و سروآباد نیز در این مراسم از افتتاح پروژه جاده مواصلاتی کامیاران به مریوان در خرداد ماه سال 98 خبر داد و گفت: با افتتاح این پروژه شاهد رفع بخش دیگری از دغدغه های زیرساختی مردم منطقه خواهیم بود. منصور مراد اظهار کرد: امیدواریم با تخصیص اعتبارات این پروژه شاهد افتتاح این طرح زیرساختی در سال 98 باشیم. وی افزود: پروژه کامیاران به مریوان نیز یکی دیگر از پروژه‌های زیرساختی است که خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. مرادی اعلام کرد: پروژه مسیر مریوان به کرمانشاه نیز تا دو سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید و تنها 10 کیلومتر این مسیر به همراه تونل هورامان باقیمانده است. وی افزود: اتمام پروژه حفاری تونل باغان نقطه امیدی در دل مردم منطقه است و بدون شک با بهره‌برداری از کل مسیر شاهد توسعه‌ای شگرف در حوزه زیرساختی در منطقه خواهیم بود. امیدواریم وعده‌های مسئولان در خصوص جاده مریوان محقق شود امام جمعه مریوان نیز در این مراسم گفت: فعالیت‌های مرتبط با راهداری و راهسازی در آموزه‌های اسلامی جزو صدقات جاری محسوب می‌شود. ماموستا مصطفی شیرزادی اظهار کرد: توسعه راه‌ها موجب توسعه سایر حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی شده و تحول‌آفرین است. وی افزود: مردم کردستان و مریوانی‌های مرزدار شایسته والاترین خدمات هستند و امیدواریم وعده‌های مسئولان در خصوص اعتبارات و زمان اجرای پروژه جاده مواصلاتی سنندج به مریوان در زمان وعده داده شده محقق شود. امام جمعه مریوان با اشاره به سیره و سنت نبوی اظهار کرد: فعالیت‌های مرتبط با راهداری و راهسازی در آیین اسلام صدقه جاری محسوب شده و دارای اجر و مزد بالایی است. ماموستا شیرزادی خاطرنشان کرد: بدون شک با تکمیل پروژه مواصلاتی سنندج به مریوان نه تنها شاهد تحولی شگرف در وضعیت اقتصادی منطقه خواهیم بود بلکه برکات این پروژه به همه ایرانیان خواهد رسید. انتهای پیام/
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط