حلول بهار کتاب کردستان در پایتخت ایران زمین
سه‌شنبه، 10 اردیبهشت 1398
حلول بهار کتاب کردستان در پایتخت ایران زمین
ویژه برنامه بهار کتاب کردستان شامل رونمایی از سه عنوان کتاب کوردی، اجرای گروه‌های موسیقی و دف‌نوازی، سخنرانی و تجلیل از فعالان حوزه نشر و کتاب، در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر کورده‌واری، ویژه برنامه بهار کتاب کردستان با حضور مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور اقتصادی استانداری کردستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، جمعی از مدیران و مسئولان، اعضای شورای شهر سنندج، نویسندگان، هنرمندان، فعالان فرهنگی، مؤلفان و دوستداران یار مهربان عصر پنجشنبه 12 اردیبهشت 98 در مصلی امام (ره) تالار استان‌ها برگزار شد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضرین عنوان کرد: در کردستان 67 ناشر فعالیت می‌کنند و در سال گذشته 400 عنوان کتاب در استان چاپ شد که سهم زبان وزین کوردی از این تعداد 130 عنوان کتاب بوده است.

عبید رستمی با اشاره به فعالیت جام باشگاه‌های کتابخوانی در استان افزود: در حال حاضر 210 جام باشگاه کتابخوانی ثبت شده در کردستان وجود دارد و کلثوم عثمانپور یکی از مربیان این جام باشگاه‌ها توانست در مراسم معرفی برگزیدگان کشوری به عنوان تسهیلگر برتر معرفی شود.

 رونمایی از کتاب، برپایی نمایشگاه، اجرای موسیقی، دف‌نوازی و مداحی، سخنرانی و تجلیل از فعالان حوزه کتاب و نشر از بخش‌های مختلف این ویژه برنامه فرهنگی بود و با استقبال علاقه‌مندان به کتاب و دوستداران فرهنگ کردستان همراه بود.

یکی دیگر از بخش‌های بهار کتاب کردستان معرفی کتاب و نسخ‌های خطی کردستان‌شناسی بود که با حضور مسئولان در این مراسم به همراه نمایشگاه مصور مشاهیر استان کردستان افتتاح شد که در این نمایشگاه‌های جنبی پرتره مشاهیر کورد و مختصری از زندگینامه این بزرگان در قالب تابلو عکس به نمایش درآمده بود.

در این مراسم از کتاب ویس و رامین نوشته دکتر نجم‌الدین جباری از انتشارات گوتار، گه‌نجینه سه‌ر به مور نوشته سیداسماعیل حسینی از انتشارات آمیار و کتاب نه‌شته‌ر به ره‌نگیکی دیکه‌ی تره‌وه نوشته یونس رضایی از انتشارات خانی رونمایی شد و از عبدالرحمن فهیمی، فریدون نوری، حسن پارسایی و لطیفه حسنی در حوزه چاپ، نشر و کتاب تقدیر و سال‌ها تلاش این فعالان فرهنگی ارج نهاده شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: سهم کتاب و سرانه مطالعه مردم این استان علی‌رغم پایین بودن سرانه درآمدی، نسبت به سایر استان‌های کشور از رتبه و جایگاه خوبی برخوردار است که جای بسی افتخار است.

حسین فیروزی با اشاره به ویژگی‌های فرهنگی کردستان خاطر نشان کرد: استقبال خوب و درخور توجه مردم این استان از برپایی دو نمایشگاه کتاب در یک سال گذشته نشان می‌دهد که کردستان از منظر شاخص‌های کمی جایگاه قابل توجهی دارد که بایستی مورد توجه مسئولان باشد.

وی ادامه داد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در چند سال اخیر در استان از نظر کمی و کیفی وضعیت مطلوب‌تری داشته و ان‌شالله در تیر ماه سال جاری شاهد برگزاری کنگره مشاهیر کرد در شهر سنندج خواهیم بود.

فیروزی با بیان اینکه در این کنگره از تعدادی از مفاخر کرد در حوزه‌های مختلف تجلیل می‌شود، خاطر نشان کرد: دبیرخانه علمی کنگره مشاهیر کرد، مفاخر کوردی را که در جاهای مختلف دنیا برای تقویت و اعتلای فرهنگ و ارزش‌های انسانی در حوزه‌های مختلف تلاش کردند را معرفی و از آن‌ها تجلیل خواهد کرد و امیدواریم با برگزاری این کنگره به صورت سالیانه، شاهد معرفی و ارتقای جایگاه فرهنگی این استان در دنیا باشیم.

یکی از اساتید دانشگاه کردستان نیز در ادامه این مراسم با اشاره به تاریخ و فرهنگ کردستان اظهار کرد: کردستان سرزمین و مهد مردمانی است که سال‌های پیش‌تر از آریایی‌ها به این سرزمین قدم نهادند و در کردستان کنونی نخستین کانون‌های تمدنی را قبل از مانایی‌ها به وجود آوردند.

فریدون نوری ادامه داد: در دوره هخامنشی کردها بخش جدایی‌ناپذیر حکومت بوده‌اند و نقش آن‌ها را در آثار رومیان و آریایی‌ها یافت می‌شود و تاریخ و تمدن بزرگان کرد نشان می‌دهد که مردها در تاریخ اسلام ایفای نقش کردند.

وی فرهنگ کردها را صلح، دوستی و عشق به زندگی عنوان کرد و افزود: این فرهنگ را می‌توان در موسیقی و تمدن و تاریخ مردمان این سرزمین یافت.

این استاد تاریخ دانشگاه با بیان اینکه شناخت درست فرهنگ یک کشور بدون شناخت از فرهنگ اقوام مختلف میسر نیست، اذعان کرد: معرفی پتانسیل‌های فرهنگی اقوام از جمله کردها، لرها، عربها و بلوچ در جامعه امروز که تهدیدهای جدی و نرم ما و کشور را احاطه کرده است، بایستی همواره مورد توجه باشد.

نوری خاطر نشان کرد: کردستان سرزمین فرهنگ، هنر، سینما، علم و عرفان بوده و هست و مفاخر زیادی در عرصه‌های مختلف دارد که فرزندان شایسته و برومند ایران اسلامی هستند.

گفتنی است، فعالان فرهنگی، خبرنگاران، هنرمندان و اعضای کانون‌های مساجد استان از شهرستان‌های مختلف کردستان در روزهای اخیر عازم تهران شدند و از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بازدید کردند.

انتهای پیام/

 

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط