جولان سارقان مسلح در کردستان/پلیس همچنان به دنبال سرنخ
دوشنبه، 6 خرداد 1398
جولان سارقان مسلح در کردستان/پلیس همچنان به دنبال سرنخ
استان کردستان همواره طی سالیان گذشته به عنوان یک استان امن در کشور شناخته می‌شد و از همین رو هر ساله مسافران زیادی را به خود می‌دید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی کورده‌واری، همین اواخر سال گذشته بود که فرمانده نیروی انتظامی استان کردستان از افزایش سرقت‌های مسلخانه در این استان در سال 97 نسبت به سال گذشته آن خبرداد و گفت: در این رابطه نیز تنها چند مورد از این سرقت‌ها کشف شده و پیگیری دیگر پرونده‌های این حوزه هستیم.

با توجه به عدم شناسایی و دستگیری سارقان در سال گذشته به نظر می‌رسد اشتهای سارقان مسلح برای سرقت مسلحانه در کردستان باز شده به طوری که در روز سوم فروردین ماه سال جاری اولین سرقت مسلحانه در مریوان که یکی از شهرهای مرزی و مسافرپذیر کردستان است، رخ داد.

سرقت از یک طلافروشی با طعم سه میلیارد تومان اولین سرقت مسلحانه این استان در سال 98 بود که رخ داد و آنگونه که پیگیری شده پلیس هنوز هم به دنبال سرنخ برای شناسایی و به دام انداختن این افراد است.

ماجرا از این قرار است که چند نفر با لباس شخصی و با نشان دادن کارت شناسایی جعلی خود را به عنوان مامور امنیتی به صاحب طلافروشی در مریوان معرفی کرده و از فرد مورد نظر می‌خواهند که به همراه آنها به اداره عظیمت کند.

در راه این افراد چشم‌های طلافروش را بسته و به مکانی نامعلوم انتقال می‌دهند و در ادامه با بیان سخنانی به این فرد اعلام می‌کنند که از کمک‌های پنهانی وی به گروهک‌های تروریستی آگاهی دارند و از صاحب طلافروشی می‌خواهند به جرم خود اعتراف کند.

این فرد نیز که از این اتهامات شوکه شده، همه چیز را انکار می‌کند و افراد ناشناخته نیز از او می‌خواهند تا آنها باز می‌گردند تمامی اعترافات خود را بنویسد و وسایل و کلیدهای صاحب طلافروشی را برمی‌دارند و محل را ترک می‌کنند.

پس از چند ساعت این افراد به محل بازگشته و طلافروش را به مکانی در اطراف شهر مریوان انتقال داده و وی را با چشم و دشت بسته رها می‌کنند و خود از محل متواری می‌شوند و وقتی صاحب طلافروشی به شهر برمی‌گردد تازه متوجه داستان شده و می‌بیند که مغازه وی به سرقت رفته است و حدود سه میلیارد تومان طلا، سکه و دلار موجود در مغازه توسط این افراد ربوده شده است و به پلیس اطلاع می‌دهد و این پرونده نیز مانند دیگر پرونده‌های سرقت مسلحانه در دستور کار پلیس قرار می‌گیرد اما دریغ از پیدا شدن حتی یک سرنخ.

در سال گذشته نیز چندین مورد سرقت مسلحانه از منازل در سنندج را داشتیم آن هم در در شب بلکه در روز روشن که این سرقت‌ها نیز هنوز کشف نشده‌اند.

در یکی از این سرقت‌ها افراد مسلح به بهانه ثبت کنتور برق وارد یک منزل مسکونی که از افراد صاحب نام و ثروتمند سنندجی که از قبل شناسایی کرده بودند، می‌شوند و با تهدید اسلحه از صاحبان خانه که یک زن و مرد میانسال بوده می‌خواهند پول و طلاهای خود را به آنها بدهند.

صاحب خانه در ابتدا منکر وجود پول و طلا در منزل می‌شوند ولی وقتی می‌بینند که جانشان به خطر افتاده محل پول و طلاها را به آنها نشان می‌دهند و در این سرقت بیش از 200 میلیون تومان پول نقد و طلا به سرقت می‌رود و این ماجرا نیز به یکی دیگر از پرونده‌های نامعلوم پلیس آگاهی کردستان تبدیل شده و هنوز هم سارقان شناسایی و دستگیر نشده‌اند.

این تنها دو نمونه از پرونده‌هایی است که هنوز در اداره‌های آگاهی سطح استان از سرقت‌های مسلحانه مفتوح است و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه سارقان مسلح از عدم شناسایی و دستگیری در کردستان تا حدودی خیالشان راحت شده سال 98 باید شاهد افزایش این سرقت‌ها باشیم همانطور که در روز سوم نوروز اولین سرقت مسلحانه در این استان را شاهد بودیم.

وقوع 9 مورد سرقت مسلحانه در کردستان در سال 97

فرمانده انتظامی استان کردستان در این رابطه گفت: در طول سال 97 شاهد افزایش سرقت‌های مسلحانه در این استان بوده‌ایم و 9 مورد سرقت مسلحانه در سطح کردستان به وقوع پیوسته است.

سردار علی آزادی اظهار داشت: متأسفانه با توجه مشکلات اقتصادی، بیکاری و اعتیاد در سال جاری شاهد سرقت مسلحانه در استان کردستان بوده‌ایم که نیروی انتظامی با پیگیری‌های شبانه روزی و تلاش‌های اطلاعاتی که انجام داده تنها توانسته چند مورد آنها را کشف کند.

وی به یک مورد سرقت مسلحانه که شب گذشته در سنندج به وقوع پیوسته بود، اشاره کرد و افزود: با تماس به موقع مردم با پلیس 110 مأموران در صحنه جرم حاضر شدند و پس از درگیری با سه نفر مسلح به سلاح کلاشینکف و به هلاکت رسیدن یکی از آنان، دو نفر دیگر دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی استان کردستان ادامه داد: این افراد از یکی از استان‌های همجوار با یک دستگاه خودروی سرقتی به کردستان جهت سرقت از انبار یک فرش فروشی آمده بودن که با همکاری مردم و حضور به موقع پلیس موفق به سرقت نشدند.

سردار آزادی یادآور شد: در بحث سرقت مسلحانه قهوه‌خانه بهاران نیز علیرغم تمامی تلاش‌های اطلاعاتی تاکنون ردی از سارقین پیدا نشده و با توجه به اینکه سارقان از اسلحه شکاری در انجام این سرقت استفاده کرده‌اند و تنها گوشی‌های تلفن همراه را به سرقت برده‌اند، به نظر می‌رسد این مسئله بیشتر یک مسئله شخصی بوده و یا سارقان به دنبال اطلاعاتی در این گوشی‌ها بوده‌اند.

.........................

گزارش از سروش حبیبی‌راد

..........................

نویسنده: مدیر ارشد
چاپ خبر
اخبار مرتبط