آغاز برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر در کردستان
سه‌شنبه، 28 خرداد 1398
آغاز برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر در کردستان
برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر در کردستان با رونمایی از پوستر ویژه این هفته و در قالب نشست خبری با فعالان رسانه‌ای کردستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی کورده‌واری، دکتر رحمان حریری امشب در نشست خبری اصحاب رسانه با رؤسای کمیته‌های تخصصی شورا با رونمایی از پوستر هفته مبارزه با مواد مخدر به طور رسمی زنگ آغاز اجرای برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر در کردستان را به صدا درآورد.

دکتر حریری به همراه قریشی مدیرکل بهزیستی، سرهنگ شاکری رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، دکتر قصری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و کارشناسان تخصصی این حوزه در سالن جلسات دبیرخانه شورای هماهنگی حضور یافته و نشستی را با اصحاب رسانه کردستان برگزار نمود.

حریری در این نشست خاطر نشان کرد: اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی بسیاری از خانواده‌ها را درگیر خود نموده است و همین امر سبب شده است هزینه‌های زیادی بر دوش دولت و مردم تحمیل گردد و از همین رو می‌طلبد هفته مبارزه با مواد مخدر در این شرایط بحرانی بسیار جدی تر از گذشته دیده شود.

وی افزود: رسانه‌های استان کردستان یکی از مهم‌ترین ارکان سیاست‌های پیشگیری از اعتیاد استان کردستان به شمار می‌آید و در ادامه اعلام کرد در حال حاضر با توجه به شرایط موجود می‌طلبد از ظرفیت رسانه‌ها و دلسوزی خبرنگاران استان در این عرصه استفاده شود.

دبیر شورا در خاتمه بار دیگر هفته مبارزه با مواد مخدر را به اصحاب رسانه تبریک گفت و با رونمایی از پوستر هفته مبارزه با مواد مخدر جلسه خاتمه یافت.

 

رسانه یکی از ارکان اصلی راهبردهای پیشگیری از اعتیاد است.

 

وی ادامه داد: رسانه‌ها با آگاه‌سازی و حساس نمودن جامعه به پیشگیری از اعتیاد و فرهنگ‌سازی در امر مبارزه با مواد مخدر کمک کرده و همچنین با مطالبه‌گری و نقدهای همراه با راهکار می‌توانند تمامی ظرفیت‌های را در عرصه مبارزه با مواد مخدر بکار گیرند.

حریری بر ضرورت حمایت از رسانه‌ها تاکید و افزود: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان نیازمند تعامل و همکاری تنگاتنگ با رسانه‌ها در راستای فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی جامعه در عرصه پیشگیری از اعتیاد می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مدیریت رسانه و به ویژه روزنامه کار بسیار سختی است و بدون شک انگیزه؛ عشق و علاقه به وطن و ملت باعث شده عزیزانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند مشقت‌ها را تحمل و راه را ادامه دهند.

 

تقویت فعالیت‌های جایگزین از استراتژی‌های مهم پیشگیری از اعتیاد است.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان خاطر نشان کردند: ایجاد و احداث اماکن تفریحی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش مصرف مواد مخدر در جوانان بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: در راستای تدابیر مقام معظم رهبری و ستاد مبارزه با مواد مخدر، این شورا درصدد است تقویت فعالیت‌های جایگزین که از استراتژی‌های مهم پیشگیری از اعتیاد در جامعه می‌باشد را توسعه دهد. دبیر شورا افزود ایجاد مراکز تفریحی، نشاط اجتماعی را به ارمغان آورده و خانواده‌ها می‌توانند از امکانات تفریحی، ورزشی بهره برده و جوانان و نوجوانان به جای روی‌آوری به قلیان سراها جهت تفریح، ورزش و اوقات فراغت به پارک‌ها و اماکن تفریحی مراجعه کنند.

 

 معتادان متجاهر نیازمند ساماندهی هستند / کردستان جزو 10 استان کمتر مشکل‌دار حوزه اعتیاد است.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: کردستان جزو ده استان کمتر مشکل‌دار در حوزه اعتیاد است اما معتادان متجاهر نیازمند ساماندهی هستند.

حریری با بیان اینکه باید در امر پیشگیری ورود جدی داشت، اظهار داشت: مطابق آمار و اطلاعات مبتنی بر تحقیقات سال 94 که از استان‌های کشور اخذ شد، نرخ شیوع اعتیاد در استان کردستان نرخ بالایی نیست.

وی با بیان اینکه کردستان جزو ده استان کمتر مشکل‌دار در حوزه اعتیاد است، افزود: این گفته به معنای آن نیست که کردستان فاقد مشکل است چراکه باید توجه داشت که یکی از راه‌ها و کانون‌های تبادل مواد به سمت کشور عراق گرایش یافته و کشت حشیش در بصره آغاز شده، به همین خاطر علاوه بر تهدیدات داخلی، تهدید خارجی نیز این استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حریری با ذکر اینکه غفلت از پیشگیری وضعیت سلامت استان را تحت شعاع قرار می‌دهد، تصریح کرد: شیشه به وفور در افغانستان تولید می‌شود و قیمت این مخدر نیز در حال کاهش است.

وی با ذکر اینکه وضعیت معتادان متجاهر نیازمند ساماندهی است، گفت: صیانت از وضعیت سلامتی شهروندان با کمک پیشگیری در کردستان اولویت ارجح است.

وی با تأکید بر اینکه باید ادارات و سازمان‌ها بنا بر توان خود بخشی از کار مبارزه با مواد مخدر را عهده‌دار شوند، ادامه داد: کمپین‌های رسانه‌ای و برخوردهای اجتماعی و فرهنگ‌سازی از طریق سازمان‌های مردم نهاد نیز قوت گیرد.

دبیر کردستان گفت: سهمیه نگهداری معتادان متجاهر 180 نفر به استان کردستان تخصیص یافته است که هماهنگی دستگاه‌های متولی را جهت استفاده درست از ظرفیت را می‌طلبد.

 

قوانین مبارزه با مواد مخدر نیازمند بروزرسانی و بازنگری است.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان در نشست خبری رؤسای کمیته‌های تخصصی شورای هماهنگی با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد افزود قوانین مبارزه با مواد مخدر نیازمند بروزرسانی و بازنگری است.

وی افزود: متاسفانه در بحث جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر، برخورد با مافیای مواد مخدر، برخورد جدی با خرده فروشان و ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی مافیای مواد مخدر قوانین موجود بازدارندگی لازم را نداشته و می‌بایست این قوانین بنفع نیروهای مبارزه با مواد مخدر تسهیل شوند.

وی در ادامه بیان داشت: انتظار ستاد مبارزه با مواد مخدر این است بازدارندگی قوانین موجب ریشه کن شدن اعتیاد و معضلات آن در جامعه شود و این مهم همت جمعی را می‌طلبد تا با اصلاح و بازنگری قوانین طوری شود که قاچاقچیان و مجرمان دوباره به عرصه فروش بازنگردند.

 

افکار عمومی در کردستان جمع‌آوری معتادان متجاهر و برخورد جدی با خرده‌فروشان را از دستگاه‌های متولی انتظار دارند.

 

دبیر شورا با گریزی بر اولویت‌های اجرایی هفته مبارزه با مواد مخدر به مطالبات افکار عمومی مردم کردستان در دو زمینه جمع‌آوری معتادان متجاهر و برخورد جدی با خرده‌فروشان اشاره کرد و افزود: به دلیل بافت فرهنگی استان کردستان و اینکه در گذشته‌های نه چندان دور افراد مبتلا به بیماری اعتیاد انگشت شمار بودند، افزایش تعداد معتادان و به ویژه معتادان متجاهر برای افکار عمومی قابل هضم نیست.

وی خاطرنشان کرد: هر چند کردستان بر طبق شیوع‌شناسی مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی، استان کمتر آلوده‌ای محسوب می‌شود اما کردستان در مقایسه با گذشته خود در زمینه اعتیاد وضعیت مناسبی نداشته و این مهم نیازمند تلاش جدی تمام دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی استان است.

حریری در ادامه تاکید کرد: شورای هماهنگی استان کردستان متشکل از 20 دستگاه و نهاد بوده و دبیرخانه شورا با داشتن 3 کارشناس وظیفه هماهنگی و نظارت بر امور را بر عهده دارد و طرح ملی مبارزه با مواد مخدر و سند جامع پیشگیری از اعتیاد همه دستگاه‌ها را متولی مبارزه با مواد مخدر می‌داند و برای هر نهاد و دستگاه وظیفه‌ای را مشخص نموده است.

وی خاطر نشان کرد: در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر بنا به ظرفیت اعلامی ستاد مبارزه با مواد مخدر 180 نفر معتاد کارتن خواب با حک قضایی توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر جمع‌آوری و دستگیر شده و تا 6 ماه به کمپ‌های تحت نظارت سازمان بهزیستی جهت درمان تحویل داده می‌شوند اما عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه شده است.

دبیر شورای کردستان با تاکید بر خواسته مردم کردستان جهت برخورد با خرده فروشان بیان داشت: این مهم در حال انجام است و می‌طلبد با جدیت بیشتری پیگیری شده و افراد دستگیر شده به مجازات برسند.

 

دخالت دادن، حساس سازی و کانالیزه کردن حرکت مردم در امر مبارزه با مواد مخدر

 

حریری دبیر شورا اعلام کرد: بحث اعتیاد بسیار گسترده است و مبارزه با آن وظیفه یک دستگاه نیست و هیچ نهادی به تنهایی نمی‌تواند در این مورد موفق عمل نماید، پس در این مبارزه باید مردم را در این امر مشارکت داد و و بعد از آن نسبت به حساس کردن و کانالیزه کردن حرکت مردم اقدام نمود تا بتوان گام موثر و مثبتی برداشت.

وی در ادامه به بحث تبلیغات و برجسته نمودن هفته مبارزه با مواد مخدر در رسانه‌های خبری پرداخت و اعلام کرد: با توجه به نزدیکی هفته مبارزه با مواد مخدر این انتظار می رود که رسانه‌های خبری علی‌الخصوص مطبوعات نسبت به پوشش دادن کل برنامه‌های هفته و بسیاری از مطالب پیشگیرانه و تاثیرگزار اقدام نمایند.

حریری در خاتمه ضمن تبریک مجدد هفته مبارزه با مواد مخدر افزود: با توجه به اینکه در بحث اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر حضور مردم خصوصا سازمان‌های مردم نهاد بسیار مهم است، لذا درخواست می‌شود تا برنامه‌های که توسط سازمان‌های مردمی برگزار می‌گردد پوشش خبری آن انجام گردد، این اقدام ضمن حساس نمودن جامعه، موجب دلگرمی و ایجاد انگیزه در سمن‌هاست.  


مراجعه 5 هزار و 313 نَفَر به کمپ‌های اعتیاد در کردستان
مدیرکل بهزیستی کردستان از مراجعه 5 هزار و 313 نَفَر به کمپ‌های ترک اعتیاد در شهرستان‌های مختلف این استان در سال 97 خبر داد.
سیدصباح قریشی امشب در نشست خبری مسئولان کمیته‌های تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان در سنندج اظهار کرد: پیشگیری کار مداوم می‌خواهد و ربطی ندارد که کردستان جزو 10 استان کم آسیب کشور است یا نه لذا باید در عرصه مبارزه با مواد مخدر مباحث پیشگیرانه به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: در طول سال گذشته 123 محله در سطح استان تحت آموزش قرار گرفتند و بیش از 193 هزار نَفَر از مردم کردستان از برنامه‌های پیشگیرانه بهره‌مند شدند.
مدیرکل بهزیستی کردستان از فعالیت 17 کمپ ترک اعتیاد آقایان و یک کمپ بانوان زیر نظر این اداره کل در سطح استان خبر داد و گفت: در سال 97 بیش از 5 هزار و 313 نَفَر مراجعه به این کمپ‌ها صورت گرفته است که 80 نَفَر آن‌ها زنان بوده‌اند.
قریشی همچنین از مراجعه 394 نَفَر معتاد متجاهر به کمپ‌های بهزیستی خبر داد و گفت: برای این افراد 450 میلیون تومان هزینه شده است.
وی افزود: طَی چهار سال اخیر چهار کمپ متخلف نیز پلمپ شده‌اند و فعالیت‌های نظارتی به صورت منسجم صورت می‌گیرد.
قریشی همچنین از اعطای وام‌های 15 میلیون تومانی به 400 نَفَر از معتادان بهبود یافته طَی چند سال اخیر خبر داد و گفت: امیدواریم خیرین و مردم نوع دوست کردستان با حمایت از این افراد بهبود یافته از بازگشت این افراد به دام اعتیاد جلوگیری کنند.


افزایش 268 درصدی کشفیات مواد مخدر در کردستان در سال 98
رئیس پلیس مواد مخدر کردستان از افزایش 268 درصدی کشفیات مواد مخدر در این استان از ابتدای سال جاری تا امروز خبر داد.
فرامرز شاکری امشب در نشست خبری اعضای کمیته‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سنندج اظهار کرد: 12ماموریت ویژه در سال 98 نیروی انتظامی در قالب ابلاغیه‌ای کشوری به نیروی انتظامی ابلاغ شده است که مبارزه با مواد مخدر یکی از این مأموریت‌هاست.
وی افزود: اعتیاد بستر جرایم اجتماعی است و بیش از 50 درصد جرایم خرد مربوط به اعتیاد است و در کردستان اگر تمام شرایط مهیا باشد نیروی انتظامی ظرف 72 ساعت تمامی معتادان متجاهر را می‌تواند جمع‌آوری کند اما متاسفانه از لحاظ امکانات و خلاهای قانونی با مشکلات متعددی مواجه هستیم و در بیشتر موارد نیروی انتظامی اقدام به دستگیری افراد متخلف می‌کند اما آن افراد در زمانی بسیار کم آزاد می‌شوند.
شاکری اعلام کرد: طَی دو ماه و 28 روز که از سال 98 گذشته است بیش از 268 درصد افزایش کشفیات مواد مخدر داشته‌ایم و در مجموع 539 کیلوگرم انواع مواد مخدر از قاچاقچیان و فروشندگان کشف شده است.
وی افزود: تریاک، هروین و شیشه بیشترین مواد مخدر کشف شده در کردستان هستند و از این محل نیز 955 نَفَر قاچاقچی، توزیع‌کننده، خرده‌فروش، حمل‌کننده و نگه‌دارنده دستگیر شده‌اند.
رئیس پلیس مواد مخدر کردستان تصریح کرد: میزان انهدام باندها در این مدت 67 درصد افزایش یافته است و در این مدت 225 نَفَر معتاد متجاهر دستگیر و تحویل کمپ‌ها شده‌اند.
شاکری افزود: 44درصد از دستگیرشدگان بیکار یا شغل کاذب دارند و 12درصد زیر 30 سال و 22 درصد نیز بالای 60 سال هستند.
هومن قصری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این نشست از مراجعه 10 هزار نَفَر در سال گذشته به مراکز متادون گرافی استان خبر داد و گفت: درمان مناسبی برای بسیاری از موادهای مخدر صنعتی وجود ندارد و خانواده‌ها باید از فرزندانشان در برابر بلای خانمان شود اعتیاد مراقبت نمایند.
وی افزود: در این مدت 544 نَفَر بیمار بی‌خانمان و 5هزار نَفَر  در مراکز اقامتی استان استفاده نموده و از خدمات درمانی و حمایتی بهره‌مند شده‌اند.
انتهای پیام/

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط