آقای استاندار " دویدن فایده ای ندارد اگر به موقع ندویم "
سه‌شنبه، 24 تیر 1399
آقای استاندار " دویدن فایده ای ندارد اگر به موقع ندویم "
همه بر این امر واقفیم که دولت در چه وضعیت دشواری کشور را مدیریت می کند. اما کاملاً بدیهی است که حفظ جان مردم از هر مهمی مهمتر است و صرفا ً با توصیه های مکرر نمی توان تمام مسئولیت را به گردن معدود و یا حتی بسیار کسانی انداخت که فاصله اجتماعی را مراعات نمی کنند.

به گزارش کورده واری آنلاین، همانگونه که همگی مطلعند متاسفانه ستاد ملی کرونا به درخواستهای مکرر شورای شهر سنندج و بسیاری انجمن ها و فعالان مدنی و گروههای مردمی و ... مبنی بر قرنطینه شهر بی توجه بوده و تصمیم خاصی در این رابطه اتخاذ ننموده است و روز به روز با کاهش محدودیتها نه تنها زمینه تجمع و ازدحام را از بین نمی برد بلکه به آن دامن می زند.

البته همه بر این امر واقفیم که دولت در چه وضعیت دشواری کشور را مدیریت می کند. اما کاملاً بدیهی است که حفظ جان مردم از هر مهمی مهمتر است و صرفا ً با توصیه های مکرر نمی توان تمام مسئولیت را به گردن معدود و یا حتی بسیار کسانی انداخت که فاصله اجتماعی و ... را مراعات نمی کنند.

آری در شرایطی که هر روز چندین نفر از شهروندانمان را در اثر ابتلاء به بیماری کرونا از دست می دهیم متاسفانه ستاد ملی کرونا هیچ تصمیم تاثیرگذاری برای شهر سنندج اتخاذ ننمود و این بی توجهی تا ابد در ذهن مردم شهر و بالاخص کسانی که عزیزان شان را از دست داده اند خواهد ماند.

در سه هفته قبل که دکتر حریرچی به کردستان آمد و از بیمارستان توحید بازدید و در ستاد استانی کرونا شرکت نمود انتظار بود که نماینده عالی دولت در استان و معاون وزیر بهداشت تصمیمی عاجل برای وضعیت اسفبار استان و بالاخص شهر سنندج اتخاذ نمایند .

گرچه ذکر توصیه های بهداشتی و هشدار به مردم در عدم برگزاری مراسمها و ... امری پسندیده و کاملاً ضروری است اما این را صداوسیما و دانشگاه علوم پزشکی و شورای شهر و ...مستمراً انجام می دهند و انتظار است که راهکارهای مقابله با این موج سریعاً بررسی و عملیاتی شوند.

 

و اما چند سوال :

 

1- باید بپذیریم که این وضعیت خطرناک تنها نتیجه عدم مراعات فاصله اجتماعی و ... توسط مردم نیست بلکه اقدامات اخیر دولت در کاهش محدودیتها و بازگشایی بسیاری اماکن محل تجمع زمینه عادی شدن شرایط را در جامعه فراهم آورد. چرا فقط از مردم انتظار داریم که فاصله اجتماعی را رعایت کنند اما بغیر از وعظ و نصیحت و هشدار اقدام موثری انجام نمی شود؟

 

2- بر اساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس در خوشبینانه‌ترین حالت، ساعات کار مفید در ایران روزانه حدود دو ساعت است که متوسط ساعات آن در بخش دولتی تنها 22 دقیقه است به نظرتان کاهش ساعات کار و یا کاهش تعداد کارمندان لطمه جبران ناپذیری به برنامه های دولت وارد می آورد؟ 

چرا نمی پذیریم که بهره وری ارگانهای دولتی و ساعت کار مفید آنها آنقدر پایین است که اگر یک یا چند هفته و حتی بیشتر بسیاری ادارات را تعطیل نماییم مشکل حادی پیش نخواهد آمد. آیا ارزش جان انسانها بیشتر است یا ارزش خدماتی که دستگاهها و ارگانهای دولتی به همین مردم ارایه می دهند؟ آیا ستاد کرونا انتظار دارد وضعیت از این هم بدتر شود آنگاه به فکر نوشداروی بعد مرگ سهراب باشد؟

 

3- مگر می شود فراموش نمود که این مردم در روز سیزده بدر با خانه نشینی و تعطیلی یک سنت هزاران سالهِ حضور در طبیعت، همه را انگشت به دهان نموده و صدای در خانه ماندن دولتمردان را به خوبی شنیده و تبعیت نمودند. چرا اکنون این دولتمردان صدای شیون خانواده های داغداری که عزیزان شان را در این روزها از دست داده اند نمی شنوند؟

 

4- بر اساس آمار رسمیِ سازمان آرامستانها فقط در خرداد ماه سالجاری تعداد 109 نفر متوفی در قطعه کرونای بهشت محمدی سنندج دفن شده است در حالیکه دانشگاه علوم پزشکی کردستان تعداد کل فوت شدگان شهرستان سنندج از ابتدای شروع بیماری تا پایان خرداد ماه در اثر این ویروس را 81 نفراعلام کرد. بالاخره آمار درست کدام است؟ 

 

 

در حال حاضر کمتر شهروند سنندجی را می توان یافت که در میان بستگان، دوستان و یا آشنایان خود حداقل یک یا چند نفر را در اثر ابتلاء به این ویروس منحوس از دست نداده باشند پس بیاییم تا دیر نشده است رویه اشتباه فعلی را اصلاح و با قرنطینه شهر و تعطیل یا نیمه تعطیل نمودن ادارات و مراکز خرید و ..... حتی به مدتی محدود جلوی این فاجعه را بگیریم زیرا که :

 

" دویدن فایده ای ندارد اگر به موقع ندویم. "

 

این نوشتار نافی زحمات ستاد استانی کرونا نیست بلکه انتظاریست معقول از این ستاد و در راس آن استاندار محترم که همواره کمک کار شهرداری و شورای شهر سنندج بوده است.( و از این بابت همواره قدر دان ایشان هستیم.) در زمانه ای که جز جان انسان هیچ چیز ارزان نیست.

 

و کلام آخر اینکه " اشتباه کردن اشتباه نیست در اشتباه ماندن اشتباه است."

 

نویسنده: مجید شاه اویسی, عضو شورا و رئیس کمیسیون عمران و خدمات شهری شورای شهر سنندج

نویسنده: مدیر ارشد
چاپ خبر
اخبار مرتبط