ثبت جهانی هورامان و ذکر چند نکته
چهارشنبه، 6 مرداد 1400
ثبت جهانی هورامان و ذکر چند نکته
سازمان یونسکو در جلسه ای رسمی اقدام به تأیید منظر فرهنگی هورامان به عنوان میراثی جهانی کرد و این ویژگی فرهنگی کردستانی ها را میراثی برای جهانیان یاد کرده است.

به گزارش کورده واری آنلاین، این دستاورد فرهنگی ثمره تلاش چندین هزار ساله مردمان این خطه است که با تحمل انواع سختی ها و مشکلات از آداب و سنن دیرینه خویش دفاع کرده اند.


این ویژگی های فرهنگی که امانتی سترگ در دستان نسل های کنونی مردم اورامانات است باید حفظ شده و به نسل های آتی سپرده شود.


حال که این میراث گرانقدر به همه جهانیان تعلق دارد باید مردمان هورامان به اشاعه آن پرداخته و مسیر را برای آشنایی هرچه بیشتر اقوام و ملل مختلف با فرهنگ، زبان و سنن هورامی فراهم کنند.


راه اندازی کارگاه های صنایع دستی، ایجاد برندهای تجاری برای صنایع دستی این منطقه، انتشار کتابچه های راهنمای روستاهای منطقه، راه اندازی آموزشگاه های تدریس زبان هورامی، اشتراک گذاری آداب و سنن منطقه هورامان با دیگر مناطق کردنشین از جمله مواردی است که باید مردم و دلسوزان هورامان آن را فراهم کنند.


بدون شک اگر هورامی زبانان نسبت به آشناکردن دیگر کردستانی ها با زبانشان اقدام نکنند نخواهند توانست در برابر فرهنگ و سنن گسترده تر در مناطق کردنشین توان مقاومت داشته و در آینده نزدیک به دلیل در اقلیت بودن شاهد از دست دادن آیین و سنن خود در بین نسل های آتی خواهند بود.


در کنار تلاش های مردمی باید دستگاه های دولتی نیز با فراهم کردن زیرساخت های ارتباطی شامل راه، خدمات اینترنتی و مخابراتی، امکانات رفاهی و آموزشی زمینه ساز حضور گردشگران داخلی و خارجی به میراث جهانی هورامان باشند.


البته اگر مردم این منطقه مرزی هوشیار نباشند و مدیران استانی هم غفلت کنند ممکن است این دستاورد مهم فرهنگی توسط برخی موارد از جمله تهدیدات گروه های معاند و ضدانقلاب به حاشیه رانده شود چرا که همواره گروهک های ضد انقلاب تلاش کرده اند که از آب گل آلود ماهی بگیرند و تجمعات فرهنگی و مراسمات مردمی را به نام خود تمام کنند و با ناامن کردن منطقه بهانه ای برای حضور و فعالیت خود در آن سوی مرزها فراهم کنند.


بدون شک ناامن کردن منطقه هورامان تمامی دستاوردهای این میراث جهانی را زیر سوال خواهد برد و نه تنها حرکتی روبه جلو قلمداد نخواهد شد بلکه به نقطه ای سیاه در تاریخ منطقه تبدیل خواهد شد لذا در این راستا باید فعالان فرهنگی، اجتماعی و معتمدین منطقه هورامان نسبت به سواستفاده برخی گروه های معاند و توطئه افکنی آن ها هوشیار بوده و اجازه سیاه نمایی و عرضه اندام به این گروه ها را ندهند.

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط