وجود رانت بزرگ سیاسی و پارتی بازی مدرن به نام هیأت علمی دانشگاه ها/ چه کسی متولی جذب و نظارت بر اعضای هیأت علمی دانشگاه های کردستان است؟
یکشنبه، 19 فروردین 1403
وجود رانت بزرگ سیاسی و پارتی بازی مدرن به نام هیأت علمی دانشگاه ها/ چه کسی متولی جذب و نظارت بر اعضای هیأت علمی دانشگاه های کردستان است؟
سال های متمادی است که افراد وابسته به احزاب سیاسی، افراد ذی نفوذ و نهادهای قدرت بدون هیچ ضابطه استخدامی و با تضییع حقوق هزاران جوان تحصیلکرده کردستانی خود را به عنوان اعضای هیأت علمی دانشگاه های استان در آورده و ماهیانه ده ها برابر یک کارمند یا کارگر کردستانی درآمد دارند.
تلاش های نخبگان جوان، رسانه ها و دلسوزان توسعه کردستان در خصوص ضابطه مند کردن جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه های استان تاکنون راه به جایی نبرده و در برخی سال ها نیز حتی وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی، مسئولان سیاسی و اجرایی استان خودشان آتش بیار معرکه بوده و با نفوذ غیر قانونی خود توانسته اند فرزندانشان، همسرانشان و نزدیکانشان را به عضویت هیأت علمی دانشگاه های استان در آوردند.
هم اکنون اگر سری به دانشگاه کردستان یا دانشگاه آزاد و یا سایر مراکز دانشگاهی استان بزنید زن و شوهرها و خانواده هایی را مشاهده می کنید که به صورت خانوادگی در حال پارو کردن حقوق های نجومی مرتبط با اعضای هیأت علمی بوده و در عمل بار اصلی تدریس در این مراکز بر عهده اساتید نگون بخت حق التدریس است که دریافتی کل ترم تحصیلی آن به 5 میلیون تومان هم نمی رسد.
اصحاب رسانه و مطالبه گران پس از سال ها سؤال و پرس و جو از متولیان امر تاکنون قانع نشده اند که چرا برای جذب اعضای هیأت علمی با حقوق نجومی ماهیانه هیچ آزمون استخدامی فراگیری برگزار نمی شود تا زمینه برای حضور نخبگان علمی در مراکز دانشگاهی فراهم شود؟
چرا نفوذ افراد و جریانات سیاسی در خصوص جذب اعضای هیأت علمی رفع نمی شود؟
چرا دستگاه های نظارتی مدعی دفاع از حقوق بیت المال در جمهوری اسلامی ایران طی این 4 دهه به این اجحاف و تضییع حقوق عامه ورود نکرده اند؟



تعیین سقف حقوق 70 میلیون تومانی برای اعضای هیأت علمی دانشگاه ها


به گزارش کورده واری به نقل از خبرگزاری آنا، علی خطیبی، معاون اداری، مالی و منابع وزارت علوم اعلام کرد: 32 تا 33 هزار نفر در سراسر آموزش عالی عضو هیئت علمی وزارت علوم هستند، با توجه به سقف قانونی که قانون گذار مشخص کرده است، 56 استاد بزرگ در کشور به علت فعالیت‌های علمی درخشان خود حقوق بیش از سقف قانونی دارند، اما این حقوق به آنها پرداخت نمی‌شود و این افراد جزء دانشمندان برجسته کشور، خدمت کنندگان ارزنده، دارای نشان‌های ملی و بین المللی علمی هستند که مورد تقدیر قرار گرفته اند و کمتر از نیم درصد آموزش عالی کشور را شامل می‌شوند که به مفهوم نجومی بگیر نیست.

سقف حقوق هیئت علمی‌ها در سال 1403 به 70 میلیون تومان می‌رسد 

معاون اداری، مالی و منابع منابع وزارت علوم ادامه داد: قانونگذار در سال 1402 سقف حقوق اعضای هیئت علمی را 55 میلیون تومان و در سال 1403، 70 میلیون تومان مصوب کرده است که با سقف حقوق لحاظ شده استادی در آموزش عالی بالاتر از سقف مورد نظر حقوقی دریافت نخواهد کرد.

البته آمار 33 هزار نفری اعضای هیأت علمی دانشگاه ها که توسط معاون وزیر علوم اعلام شده تنها مربوط به دانشگاه های دولتی بوده و دانشگاه آزاد از این امر مستثنی است.
 
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط