10هزار قطعه زمین مسکونی به روستاییان کردستانی واگذار می شود/آمادگی ساخت 32 واحد مسکونی نهضت ملی مسکن خبرنگاران در سنندج
پنجشنبه، 1 شهریور 1403
10هزار قطعه زمین مسکونی به روستاییان کردستانی واگذار می شود/آمادگی ساخت 32 واحد مسکونی نهضت ملی مسکن خبرنگاران در سنندج
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان از واگذاری 10 هزار و 200 قطعه زمین مسکونی به ساکنان روستاهای استان خبرداد.
به گزارش خبرنگار کورده واری، سعید رسولی روز پنجشنبه در نشست خبری در سنندج اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یک نهاد انقلابی و غیر دولتی است و طی 45 سال فعالیت خود زمینه ساز تحولات مهمی در راستای آبادانی روستاها در سطح کشور بوده است.

 رسولی در ادامه سخنان خود به برنامه های هفته دولت اشاره کرد و گفت: در ایام هفته دولت 12 طرح هادی با 2 هزار و 30 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد، سه هزار و دویست و سی و دومین مسکن روستایی مقاوم سازی شده، نهصد و سی و پنجمین مسکن روستایی محرومان و سه هزار و سیصد و چهارمین جلد سند مالکیت در استان تحویل متقاضیان می شود.
وی اعلام کرد: در هفته دولت پروژه دارالقران بین المللی سنندج با 360 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: تاکنون طرح هادی در 665 روستا اجرا شده که شاخص استان در این زمینه 51 درصد است؛ در حالیکه این شاخص در کشور 62 درصد است.
مدیرکل بنیاد مسکن کردستان با بیان اینکه این شاخص در سه سال اخیر تا حدود زیادی جبران شده است، اضافه کرد: در یک سال گذشته سه هزار و 270 میلیارد ریال اعتبارات عمرانی استانی و ملی داشتیم که 2 هزار و 30 میلیارد ریال آن تخصیص یافت که از طریق آن طرح هادی در 233 روستا اجرا شد.
رسولی خاطرنشان کرد: بازنگری طرح هادی با هدف مهاجرت معکوس که با توسعه زیربنای سکونت مردم شکل می گیرد که در این زمینه در 30 روستا این طرح با 26 میلیارد ریال انجام گرفته است و طبق برنامه از امسال 10 درصد روستاهای بالای 20 خانوار انجام می شود.
وی با اشاره به وجود هزار و 315 روستای بالای 20 خانوار در استان، اضافه کرد: سهم استان از واگذاری اسناد مالکیت روستایی در سال گذشته سه هزار و 704 جلد بود که سه هزار و 949 جلد صادر شد.
وی تاکید کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه اجرای منظومه های روستاهایی به بنیاد مسکن محول شد که در بخش «خاو و میرآباد» مریوان سال گذشته از طرحهای موفق کشوری بود؛ ضمن اینکه در قالب همین برنامه، 348 طرح ایجاد اشتغال روستایی شناسایی و برای 189 طرح موافقتنامه اخذ تسهیلات کم بهره پرداخت شد.
مدیرکل بنیاد مسکن کردستان گفت: هدف از اجرای منظومه روستایی، توسعه یکپارچه روستایی، ماندگاری جمعیت، تقویت معیشت، اقتصاد و اشتغال پایدار خرد روستایی است که در بخش سیروان و مرکزی کامیاران نیز کار مطالعاتی در دست اجراست.

واگذاری زمین مسکن ملی در 48 روستا

رسولی در بخش دیگری از سخنانش به مشکل ملی اشاره و اظهار کرد: سهم استان در حوزه مسکن ملی روستایی 10 هزار قطعه زمین بود که 10 هزار و 200 قطعه آن در شورای مسکن و برنامه ریزی مصوب شد و از ماه آینده آماده واگذاری در 48 روستای استان است.

وی کردستان را از استان های برتر در زمینه تملک اراضی مسکن ملی روستایی اعلام کرد و افزود: تاکنون 56 هزار و 945 واحد مسکن روستایی با همکاری بانکها مقاوم سازی شده که در این حوزه شاخص 46 درصدی داریم.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان تاکید کرد: از مهمترین دلایل عقب ماندگی در بحث مقاوم سازی مسکن روستایی، عقاید مذهبی مردم ساکن در مناطق غربی است که هفت درصد از شاخص کشوری عقب تر هستیم.

رسولی با اشاره به اینکه امسال سهم استان برای مقاوم سازی پنج هزار و 131 واحد است که سه هزار و 300 واحد عقد قرارداد شده و 65 درصد سهمیه را شامل می شود.

تایید نهایی 1095 متقاضی مسکن ملی شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت

وی به نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت نیز پرداخت و گفت: هزار و 95 متقاضی تایید نهایی شده که 116 نفر در شهرهای چناره، سریش آباد، دزج، «بەرده رەشه» واریز وجه برای تأمین زمین داشته اند.
مدیرکل بنیاد مسکن کردستان با بیان اینکه در 9 شهر دیگر واگذاری زمین آماده طرح در جلسه کارگروه زیربنایی است، ادامه داد: تکلیف بنیاد مسکن در بحث نهضت ملی مسکن تامین زمین و تحویل آن برای ساخت سه هزار و 127 واحد است که در پنج شهرستان قروه، دهگلان، بیجار، کامیاران و دیواندره در حال انجام و 350 واحد تاکنون به متقاضیان تحویل شده است.
رسولی یادآور شد: فاز اول پروژه انبوه سازی در سنندج با 80 واحد و 85 درصد پیشرفت در حال انجام است و تا آبان تحویل می‌شود و فاز دوم آن 120 واحد است که با 50 درصد سال آینده تحویل خواهد شد.

خبر خوش برای خبرنگاران فاقد مسکن در نهضت ملی مسکن سنندج

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان در ادامه سخنان خود از آمادگی این نهاد خدمت رسان برای انجام امور پیمانکاری ساخت 32 واحد مسکونی برای خبرنگاران کردستانی متقاضی مسکن ملی که قطعات و زمین های ساخت مسکن آن ها انجام شده و تمامی روند قانونی این طرح را طی کرده اند، خبر داد.
رسولی افزود: هرچند تقبل ساخت 32 واحد مسکن نهضت ملی خبرنگاران جزو تعهدات ما نیست اما با توجه به اینکه اصحاب رسانه نقش مهمی در خدمت رسانی به همه مردم دارند و با تکمیل این 32 واحد شاهد برگزاری جشن خانه دار شدن این قشر در استان خواهیم بود لذا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان در این راستا با تمام امکانات و تجهیزات برای ساخت این واحدها در کنار واحد‌های تعهد شده دیگر اقدام خواهد کرد.
 
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط