فرهنگ و هنر کردستان در هفته اول دی ماه 98
جمعه، 6 دی 1398
فرهنگ و هنر کردستان در هفته اول دی ماه 98
خبرگزاری کورده‌واری در اقدامی نو در بین رسانه‌های حوزه فضای مجازی کردستان اقدام به انتشار هفتگی اخبار و عملکردهای ادارات و نهادهای مختلف استان می‌نماید که در ادامه عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در هفته اول دی ماه 98 خواهد آمد.

به گزارش کورده‌واری به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان، جلال قلعه شاخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان جمعه شب در این جشنواره اظهار داشت: کامیاران ظرفیت و پتانسیل برگزاری جشنواره های مختلف در حوزه ادبیات و فولکلور کُردی را دارد که تلاش می‌شود میزبانی جشنواره های مختلف به این شهرستان واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در راستای حفظ، توسعه و ترویج ادبیات فولکلور کُردی برگزار شده است افزود: تلاش می شود برگزاری دوره های دیگر این جشنواره نیز در سالهای آتی  با ویژگی و برنامه ریزی جدید وبا دعوت از هنرمندان هوره خوان و سیاچه مانه خوان  از سراسر مناطق کردنشین ایران برگزار شود .

وی اضافه کرد: کامیاران با توجه به اینکه از بافت جمعیتی مختلفی برخوردار است دارای پتانسیل های زیادی در عرصه فرهنگ و هنر برخوردار است که می تواند به عنوان یک پایگاه فرهنگی در راستای حفظ و توسعه فرهنگ کردی نقش آفرین باشد.

هنرمندانی از استان‌های کردستان و کرمانشاه در سومین دوره جشنواره منطقه‌ای هوره و سیاچه‌مانه شرکت کرده بودن که در سه مقام هوره، سیاچه‌مانه و مور به اجرای برنامه پرداختند.

از جمله هنرمندانی که دیشب به اجرای کارهای خود پرداختند شامل منصور کهریزی، سعدی احمدی، صدیق حسنی، حشمت کرمی، پیمان رازیانی، علی ارشرف احمدی، عبدالله بحجتی، پرویز ساعت پناه، عارف طهماسبی، منصور دادرسی، حبیب الله مرادی بودند.

فرماندار کامیاران در آیین اختتامیه این جشنواره با اشاره به اهمیت و جایگاه هوره و سیاچه‌مانه در فرهنگ، هنر و ادبیان زبان کُردی اظهار داشت: باید کتابی مشتمل بر آشنایی، تاریخ، ویژگی‌ها، شعرها و درک جملاتی که در این هنر بکار گرفته می‌شود از سوی مولفان با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و تدوین شود.

مسعود الماسی اضافه کرد: این اقدام می‌تواند در راستای حفظ این فرهنگ و هنر و ارتباط گیری نسل حال و آینده و کاهش شکاف بین این 2 نسل مثمر ثمر باشد.

وی افزود: برخی منتقدان بر این باور هستند که فرهنگ کُردی در هوره و سیاچه‌مانه خلاصه نشده نقدی صحیح است به طوری که ادبیات، شعر، سیاست، حقوق شهروندی، فرهنگ مدنی و اجتماعی بخشی دیگر عناصری بوده که این فرهنگ را تشکیل داده است.

فرماندار کامیاران گفت: اما با توجه به اینکه نسل جدید ارتباط خود را با فرهنگ اصیل هوره و سیاچه‌مانه قطع کرده است و مجموعه مدیریت فرهنگی شهرستان کامیاران با برگزاری سه دوره متوالی جشنواره هوره و سیاچه‌مانه به دنبال ارتباط دوباره نسل جدید و فرهنگی غنی کردی است.

الماسی یادآور شد: توسعه سیاسی نیز بخشی از فرهنگ کردها است که امروز در کامیاران با تشکیل پارلمان زنان در این راستا بسیار خوب عمل شده و به طور حتم حضور زنان در عرصه‌های مختلف منجر به توسعه سیاسی جامعه می‌شود.

وی با اشاره به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک حضور مردم یکی از نقطه های قوت این انتخابات است و این مشارکت پرشور باعث تشکیل مجلسی ایده آل با رفع مشکلات جامعه در حوزه های انتخابیه مختلف خواهد شد.

پایان بخش این برنامه هم تجلیل از سال ها تلاش و زحمت منصور کهریزی از هنرمندان نامدار کُرد و همچنین آروین صیدی هنرمند نواجوان کامیارانی دارنده مقام دوم سیزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان بود.

هوره آواز ممتدی است که خواننده، شعرها و ابیات بیشماری را در ذهن داشته و آنها را هنگام آواز به صورت پی در پی استفاده می‌کند، گاه شعرها سروده خود خواننده است و گاه شعرهای مورد استفاده را از دیگر شاعران به عاریه می‌گیرد.

بان بنه‌ای، بنیری‌چر، دودنگی، باریه، غریبی، ساروخانی، گل و دره، پاوه موری، قطار، هجرانی، مجنونی، سحری و هی‌لاوه مقام‌های هوره هستند.

هوره در گذشته‌های دور، مضمونی مذهبی داشته و بیشتر به آواز کردن آیات کتب آسمانی یا آموزه‌های منظوم مذهبی پرداخته است اما امروزه مضمونی عاشقانه دارد.

 

هوره مختص به یک دوره تاریخی و یا یک جغرافیا و فرهنگ خاص نیست، هوره یا همان آواز اصیل ابتدایی، مادر همه آوازها، تصنیف‌ها و ترانه‌های مردمان جهان است، مادر آوازها و ترانه‌های تمام ملل دنیا صرف نظر از نژاد و فرهنگ و زبان و معیشت و آیین و جغرافیا و تاریخ آنها.

در سرایش هوره کلمات به نرمی و در چینشی مروارید گونه به آرامی بر زبان جاری می‌شوند و داغ و درد و غریبی و شکوه از روزگار را نهفته در لابه لای خود به ذهن شنونده می‌بخشند.

هوره آواز زمزمه‌گونه و با ریتم سنگین و کشداری است که خواننده شعرها و ابیات کردی را در این شیوه می‌خواند.

 

حضور دو نمایش از کردستان در بین آثار منتخب بخش نمایش‌های خیابانی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان به نقل از سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، طبق زمان اعلام شده در فراخوان نمایش‌های خیابانی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر، آثار منتخب این بخش معرفی شدند.

هیات انتخاب بخش نمایش‌های خیابانی متشکل از محمودرضا رحیمی، ایوب آقاخانی و پیام عزیزی با مدیریت سامان خلیلیان تعداد 17 اثر را برای حضور در این دوره از جشنواره انتخاب کردند که در این بین   «زنی اینجا نمانده» به کارگردانی افشین خدری از استان کردستان و «سانتیمتر» به کارگردانی سید سوران حسینی از استان کردستان قرار دارند.

 

تئاتر کُردی میراحمد و قیغان به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم کاظمی به مدت 8 روز در محل تالار فروردین مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج به روی صحنه‌ می‌رود

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان، ابراهیم کاظمی نویسنده و کارگردان در محل برگزاری اولین اجرای تئاتر کُردی میراحمد و قیغان اظهار داشت: داستان و روایت اصلی این نمایش برداشت آزادی از داستان میر احمد و قیغان نوشته محمد فیدا است.

ابراهیم کاظمی با اشاره به اینکه اصل داستان این نمایش رویدادی تاریخی است، افزود: موضوع این نمایش به قرن 17 میلادی در روستای کُردنشین عراق برمی‌گردد که کدخدا با نقشه‌ای شوم تمام اقوام کاکه میر و کاکه شیخ و تمام زن و بچه و نزدیکان آنها را قتل عام می‌کند و تنها زن کاکه میر که حامله است، نجات پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه سبک اجرای این تئاتر روایی (اپیک) است، یادآور شد:آهنگسازی و بیت‌خوانی این تئاتر بر عهده هنرمند برجسته استان کردستان «سعدالله نصیری» است.

نویسنده و کارگردان تئاتر کُردی میراحمد و قیغان با اشاره به اینکه اجرای این نمایش از سوم تا دهم دی ماه جاری در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج ادامه دارد، گفت: متن این نمایش را به زبان فارسی نوشتم که زهره ستاره آن را به زبان کُردی ترجمه کرده است.

کاظمی تاکید کرد: رضا حاجی خسروی، پیام علوی، رامین شیخ‌الاسلامی، پرستو احمدی‌نیا، اسدالله هوشمند، سیروس علیخانی، کابان کنعانیان، میلاد حسینی، برزان دستوری، میلاد صادقی و پارسا صلواتی از جمله بازیگران این تئاتر هستند.

وی افزود: رضا ناصری، میلاد زندی، گلاله امانی، مسعود سعیدی، هیوا گودرزپور، سهند کمره‌ای، عرفان مفاخری، ماردین زندی، ژینا رستمی، دنیا احمدی، روژان غلامی، ویدا احمدی‌نیا، تارا رضایی، کیژان مرادی، کوثر منصوری و ساینا ناصری از دیگر نقش‌آفرینان این نمایش هستند.

روایت داستان به جای وقوع داستان و قطع کردن نمایش در جاهایی که امکان رابطه و پیوند حسی نمایشنامه و مخاطب وجود دارد از مشخصات این ساختمان نمایشی تئاتر روایی(اپیک)  است که در این روش سعی نویسنده، کارگردان و بازیگر روایت کردن درام بجای تجسم کردن آن برای تماشاچی است.

از دیگر آثار نمایشی که به کارگردانی ابراهیم کاظمی به روی صحنه رفته است می‌توان به عاقبت به خیر نوشته آنتوان چخوف، مه‌م و زین نوشته محمد خلیلی‌فرد، خروسک پریشان نوشته داود کیانیان و پرنده باغ آتش نوشته قطب‌الدین صادقی اشاره کرد.


فعالیت ها و آثار هنری(ژوژمان) هنرجویان هنرستان دخترانه هنرهای زیبای سنندج به نمایش گذاشته شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان، سامان احمدی معاون هنری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی دیروز صبح(3دی ماه) در مراسم ژوژمان هنرستان گفت: این اداره کل آمادگی خود را برای تاسیس و راه اندازی هنرستان پسرانه هنرهای زبیا را در شهر سنندج، شهر خلاق موسیقی را از همین هنرستان و در این ژوژمان اعلام می کنیم.

وی افزود: شرایط لازم و موافقت نامه های لازم با وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در خصوص تاسیس هنرستان پسرانه هنرهای زبیا منعقد شده است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان در خصوص فلسفه وجودی هنرستانهای هنری گفت: آموزش هنر در هنرستانهای موجبات ظهور هنرمندان بزرگی در سطح کشور و جهان را فراهم می کند همچنانکه در سالهای دور هنرستان موسیقی کامکارهای در شهر سنندج هنرمندان توانا و تأثیرگذاری در سطح کشور پرورش و به جامعه هنری کشور و جهان هدیه داده  است.

احمدی ضمن تقدیر و تشکر از حضور هنرمندان پیشکسوت در این مراسم هنری اذعان داشت: هنرجوان این هنرستان به واقع از سرمایه های اجتماعی حوزه فرهنگی وهنری هستند و لازم است به جد در زمینه خلق آثار هنری با رنگ و بوی محلی تلاش وافر کنند.

فواد حسینی مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج که شاهد وناظر ارائه آثار نمایشی و تجسمی و فیلم سازی هنرجویان هنرستان دخترانه هنرهای زیبای سنندج بود گفت: تلاش های اداره آموزش و پرورش و شخص مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان به جهت تکمیل این هنرستان ستودنی است زیرا آنچه امروز در حوزه هنر به آن نیاز مبرم است آموزش تخصصی و عملی هنر است که باعث بوجود آمدن هنرمندان بزرگ خواهد شد.

وی افزود: به حقیقت تاکنون تلاش های فراوانی از سوی مدیران و کارکنان ومربیان هنرستان شده است، اما این پایان راه نیست لازم است نام هنرستان  با تربیت هنرآموزان خبره و توانا در سطح جهانی مطرح شود در واقع امروز با دیدن آثار و دستاوردهای هنری و فرهنگی هنرجویان این هدف قابل تحقق است.

پریسا وریانی مدیر هنرستان دخترانه هنرهای زیبای سنندج با ارائه گزارشی کوتاه از دستاورها و موفقیت های هنرجویان گفت: در دو سال اخیر هنرجویان موفقیت ها و مقام های استان و کشوری در زمینه های هنری بدست آورده اند همچنین هنرجویان در کنکور سراسری پارسال چندین قبولی در دانشگاههای مطرح کشور داشته اند.

 وریانی ضمن قدردانی از حضور مسئولین و اولیاء هنرجویان در مراسم ژوژمان تاکید کرد: همه باید به توانایی ها و خلاقیت های این هنرجویان اعتماد کامل داشته باشیم.

در ادامه این مراسم از سوی هنرجویان هنرستان آثار هنری و دستاوردهای سه ماهه آنها شامل: تک نوازی کمانچه توسط نیوشا سعیدی(دارای مقام کشوری)، نمایش فیلم های کوتاه هنرجویان، انیمیشن های کوتاه، اجرای ارکست هنرستان در دو بخش به همراه سرود، اجرای نمایش های کوتاه صحنه ای از سوی حاضرین مورد تشویق قرار گرفت.

در پایان آثار تجسمی و طرح های هنرجویان این بخش مورد بازدید هنرمندان و مسئولین قرار گرفت، آثار تجسمی هنرجویان هنرستان با الهام از طرح های سنتی و نقاشی های با رنگ های شاد مختص منطقه کردستان با موضوع اسماء الله و چهره ها وپرتره های فانتزی زنان و دختران در حوزه هنرهای تجسمی حائز اهمیت بود. 

پیام تسلیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در خصوص وفات استاد علی اکبر فریدونی از خوشنویسان برجسته کشور و از پیشکسوتان خوشنویس کردستانی

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان، دیروز عصر استاد علی اکبر فریدونی از خوشنویسان برجسته کشور و از هنرمندان خوشنویس و خوشنام استان کردستان، بر اثر سکته قلبی به دیار حق شتافت. به همین بهانه مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان پیام تسلیتی ارسال کرده است که متن آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم 
انا لله و انا الیه راجعون
«درگذشت استاد علی اکبر فریدونی از خوشنویسان و هنرمندان برجسته  استان کردستان و پیشکسوت این عرصه، موجب تاثر و تالم گردید. 
با نهایت تألم و تأثر درگذشت این هنرمند فرهیخته را به بازماندگان و جامعه فرهنگ و هنر استان کردستان تسلیت عرض نمود از درگاه باری تعالی برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان به ویژه اهل بیت آن مرحوم صبر و بردباری مسئلت می کند.»

شایان ذکر است استاد علی اکبر فریدونی متولد 1332 از شهرستان بیجار و با سابقه ی 40 ساله هنری و دارای گواهینامه خوشنویسان ممتاز بود.

 

132نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کردستان مشمول بیمه تأمین اجتماعی شدند

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان، جلال قلعه شاخانی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان ضمن اعلام این خبر گفت: در پی سفر هیأت اعزامی صندوق اعتباری هنر کشور در آبان ماه سالجاری و دیدار این هیأت با کلیه هنرمندان و اهالی فرهنگ در سراسر استان بیشتر در خواست ها حول محور برقراری بیمه تأمین اجتماعی بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کردستان افزود: در بیشتر شهرستان ها هنرمندان از وجود صندوق اعتباری هنر و خدمات آن بطور کامل آگاهی نداشته بر همین اساس از هیأت کارشناسی صندوق اعتباری هنر دعوت شد از نزدیک با اهالی فرهنگ وهنر کردستان دیدار و با مشکلات بیمه ای و بیمه تکمیلی و موارد دیگر آشنا شوند.

قلعه شاخانی تأکید کرد: در اولین مرحله از برکات سفر هیأت اعزامی صندوق اعتباری هنر  132 نفر از اهالی فرهنگ و هنر استان که متقاضی بیمه تأمین اجتماعی بودند به شعبات سازمان تأمین اجتماعی استان جهت برقراری بیمه درمان و بیمه بازنشستگی معرفی شدند.

وی اذعان داشت: با عنایت به اینکه کارشناسان صندوق اعتباری هنر کشور به هماره کارشناسان این اداره کل از نزدیک با اهالی فرهنگ و هنر دیدار داشتند و مشکلات و درخواست های آنها بصورت مکتوب دریافت شد براین اساس پس از یک ماه به درخواست های آنها جواب مثبت داده شده است .

دبیر شورای اطلاع رسانی استان کردستان ضمن قدردانی از خدمات صندوق اعتباری هنر در استان کردستان اضافه کرد: در این مرحله از همه بخش های فرهنگی و هنری در حوزه های مختلف شامل: هنرمندان هنرهای تجسمی، هنرمندان هنرهای نمایشی، نویسندگان، نویسندگان کتب کودک، تصویرگران کتب کودک، شاعران، فیلسازان، پژوهشگران حوزه فرهنگ وهنر، حوزه آموزش هنر به جمع بیمه شدگان تأمین اجتماعی پیوستند.

قلعه شاخانی افزود: خدمات صندوق اعتباری هنر کشور برای اهالی فرهنگ و هنر علاوه بر بیمه درمان و بیمه بازنشستگی تأمین اجتماعی هنرمندان ، بیمه تکمیلی، برقراری کمک طرح های تکریم و مستمری و همچنین تسهیلات کم بهره بانکی برای هنرمندان و نویسندگان است.

وی در خصوص خدمات صندوق اعتباری هنر اضافه کرد: حمایت از کارآفرینان حوزه فرهنگ وهنر یکی دیگر از طرح های حمایتی صندوق اعتباری هنر کشور است، هنرمندان در صورت داشتن طرح های کارآفرینی در حوزه فرهنگ و هنر با ارائه طرح های جامع می توانند از تسهیلات کم بهره بانکی از سوی صندوق اعتباری هنر برخوردار شوند.

وی در پایان گفت: کردستان به عنوان مهد فرهنگ و هنر ایران زمین نیاز به حمایت های بسیار بیشتر از این ها دارد لازم است با مساعی و همراهی هنرمندان استان کردستان از هنرمندانی که تاکنون دیده نشده اند و هیچگونه  خدماتی به آنها ارائه نشده است شناسایی و به واحد بیمه هنرمندان اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان معرفی تا درخواست ها و مطالبات آنها سریعاً به صندوق ارسال گردد.

 

کارگاه آموزشی(ورکشاب) در سالگرد درگذشت کارتونیست کردستانی امیر سهیلی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان به نقل از خبرگزاری فارس نمایندگی کردستان، کارگاه آموزشی(ورکشاپ) یک روزه با حضور کارتونیست‌های عضو انجمن کارتون و کاریکاتور استان کردستان با محوریت بررسی و تحلیل آثار زنده‌یاد امیر سهیلی کارتونیست فقید کردستانی در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد.

سامان احمدی معاون امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان عصر امروز در جریان برگزاری این رویداد هنری اظهار کرد: کارتون و کاریکاتور یک هنر جهانی است و خرسندیم که استان کردستان نیز به دلیل وجود هنرمندانی توانا در این عرصه شاهد فعالیت یک انجمن رسمی بوده و این رویدادهای تخصصی را برگزار می‌کند.

وی افزود: زنده‌یاد امیر سهیلی برای راه‌اندازی انجمن کارتون و کاریکاتور استان تلاش‌های بسیاری را انجام داد و برپایی اینچنین برنامه‌هایی که به بررسی و تحلیل این هنرمند فقید می‌پردازد ضروری و قابل تحسین است.

احمدی اعلام کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمام ظرفیت‌های قانونی و مالی از هنرمندان این عرصه حمایت می‌نماید و علاوه بر حمایت مالی از طرح‌های هنری انجمن کارتون و کاریکاتور آمادگی داریم که هنرمندان فاقد بیمه تامین اجتماعی را نیز تحت پوشش قرار دهیم.

در پایان این ورکشاپ تخصصی نیز که آثار زنده‌یاد سهیلی توسط سیامک غلامی رییس هیات مدیره انجمن کارتون و کاریکاتور استان تحلیل شد و سپس افراد شرکت کننده به خلق آثار کارتونی بر اساس آثار مرحوم سهیلی پرداختند.

آثار تولید شده نیز توسط سامان صولی و کاوه رضاقلی مورد داوری قرار گرفت و در نهایت سینا صحرایی رتبه اول، اردشیر صادق‌وزیری رتبه دوم، مبین ساعدی و حسام جعفری رتبه سوم مشترک و سودابه حسینی شایسته تقدیر شدند.

گفتنی است، زنده یاد امیر سهیلی کارتونیست، طنزپرداز، ژورنالیست هنری فقید سنندجی که بیش از یک دهه از عمر با عزت خویش را برای تعالی این هنر جهانی در زادگاهش هزینه کرد.

زنده‌یاد سهیلی ماه‌های پایانی عمر با عزت خویش را در شور و شعف وصف‌ناپذیر راه‌اندازی انجمن استانی کارتون و کاریکاتور صرف کرد و تا یک روز قبل از وفات خویش تا آخرین دقایق وقت اداری روز پنجشنبه دوم آذرماه 97 به دنبال مستحکم کردن پایه‌های انجمن استانی و اجرایی نمودن برنامه‌های تدوین شده بود.

زنده یاد سهیلی سوم آذرماه 97 در حالی جامعه فرهنگ، هنر و رسانه کردستان را تنها گذاشت که بسیاری از رویاهای و آرزوهای امیر عرصه کارتون و کاریکاتور کردستان هنوز محقق نشده است و دوستان و همراهان وی پس از گذشت یک سال از فقدان امیر همچنان به دنبال تحقق دغدغه های رئیس فقید انجمن استانی خویش و موفق‌ترین کارتونیست تاریخ کردستان هستند.

زنده یاد امیر سهیلی پایه‌گذار بخش کارتون و کاریکاتور نشریه کورده‌واری و هنرمندی مبتکر و خوش ذوق بود که فقدان وی هیچگاه پر نخواهد شد و بدون شک نبود امیر عزیز ضایعه‌ای برای جامعه هنر و رسانه کردستان است.

انتهای پیام/

 

 

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط