کاهش 13 درصدی حجم آب مخازن سدهای کردستان
چهارشنبه، 23 آذر 1401
کاهش 13 درصدی حجم آب مخازن سدهای کردستان
سنندج- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر حجم آب مخازن سدهای استان نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل بیش از 13 درصد کاهش یافته است.

آرش آریانژاد در گفت و گو با خبرنگار کورده واری آنلاین اظهار کرد: حجم نرمال مخازن سدهای استان 2 میلیارد و 702 میلیون مترمکعب است که اکنون در مجموع 34 درصد آن پر است.

وی افزود: حجم ورودی آب به سدهای استان در سال آبی جاری 20٫7 میلیون مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 26٫6 میلیون مترمکعب بوده است و در مجموع بیش از 13 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با تشریح وضعیت کنونی حجم ذخیره مخازن سدهای استان اظهار داشت: ظرفیت نرمال مخزن سد قشلاق 215 میلیون مترمکعب است که اکنون حجم آب مخزن آن 108 میلیون مترمکعب بوده و 50 درصد آن پر است در حالی که سال گذشته در همین مدت 59 درصد مخزن سد پر از آب بود.

آریانژاد افزود: حجم مخزن سد سنگ سیاه 33 میلیون مترمکعب است که در حال حاضر حجم آب مخزن این سد 6٫38 میلیون مترمکعب است اما سال قبل در همین مدت 11٫97 میلیون مترمکعب بود.

وی با بیان اینکه از چهار میلیون مترمکعب حجم نرمال مخزن سد بانه هم اکنون یک میلیون مترمکعب آن پر است، اظهار کرد: این رقم در مدت مشابه پارسال هشت صدم میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان درباره وضعیت دریاچه «زریبار» نیز اظهار داشت: از 64.91 میلیون مترمکعب حجم نرمال مخزن این دریاچه، هم اکنون 38 میلیون مترمکعب آب دارد و 43 درصد آن پر است، در حالی که سال گذشته این عدد 46 درصد بود.

آریانژاد با اشاره به اینکه حجم نرمال سد «چراغ ویس» نیز حجم آن اکنون 42٫10 میلیون مترمکعب است و این سد سال گذشته در همین مواقع 43 درصد حجم مخزن آن پر از آب بوده که در سال جاری به 49 درصد رسیده است.

وی گفت: سد گاران نیز 84.42 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد و در حال حاضر حجم آب مخزن این سد، 67٫47 میلیون مترمکعب و 80 درصد پر است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اظهار داشت: حجم آب سدهای «زیویه» در کامیاران، سد «سورال» در دهگلان، سد «سیازاخ» در دیواندره، سد عباس‌آباد در بانه، سد آزاد در سنندج، سد شهید کاظمی سقز، سد «تلوار» در بیجار و سد «گاوشان» در کامیاران نیز در مقایسه با مدت مشابه تغییراتی داشته‌اند که در بیشتر آنها حجم آب کاهش یافته است.

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط