امکانات مرز رسمی باشماق مریوان برای مبارزه با قاچاق کالا پیشرفته و به روز نیست/ضعف دستگاه های فرهنگی استان در امر مبارزه با قاچاق کالا ملموس است
سه‌شنبه، 12 تیر 1403
امکانات مرز رسمی باشماق مریوان برای مبارزه با قاچاق کالا پیشرفته و به روز نیست/ضعف دستگاه های فرهنگی استان در امر مبارزه با قاچاق کالا ملموس است
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان گفت: امکانات مرز رسمی باشماق مریوان برای مبارزه با قاچاق کالا پیشرفته و به روز نیست.
به گزارش خبرنگار کورده واری، علی خداویسی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت سالگرد تأسیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سنندج اظهار کرد: کردستان 227 کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق دارد که این مهم می تواند هم فرصت و هم تهدید باشد.
وی افزود: مرز مشترک ما در صورتی که به صورت قانونی برای توسعه تجارت مدنظر قرار گیرد یک فرصت است و اگر در معرض قاچاق کالا قرار گیرد یک تهدید قلمداد می شود.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان اظهار کرد: ما در بحث قاچاق با آدم های خلافکار نخبه مواجهیم و باید با تمام امکانات در بحث مبارزه با قاچاق ورود کنیم.
خداویسی افزود: ما در مرز باشماق نیاز به دستگاه «ایکس ری» پیشرفته داریم چون دستگاه کنونی جوابگوی کامل نیست و زمان بسیار زیادی برای عبور کامیون ها تلف می شود.
وی خاطرنشان کرد: دستگاه آشکارساز کامیونی که توسط شرکت های دانش بنیان داخلی ساخته شده است در نیمه نخست امسال در مرز باشماق نصب و راه اندازی می شود.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان تصریح کرد: مبحث کولبری بدون در نظر گرفتن جایگزین برای افراد نیازمند در مناطق مرزی حل نخواهد شد.
خداویسی افزود: سرمایه گذاری در عرصه تولید و اشتغال زایی پایدار برای جوانان تنها راهکار حل مشکل قاچاق در استان است.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه دستگاه های فرهنگی از جمله آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه ها در راستای منع استفاده از کالای قاچاق و ترویج استفاده از کالای ایرانی بسیار ضعیف عمل کرده اند.
خداویسی افزود: بدون کار فرهنگی و پیشگیری نمی توانیم معضل قاچاق کالا را حل کنیم.

وی در ادامه سخنان خود به آمار کشفیات قاچاق در استان اشاره کرد و گفت: در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 47درصد شاهد کاهش قاچاق سوخت هستیم که این مهم ناشی از اجرای طرح «فول باک» است.
خداویسی اظهار کرد: به دلیل اقدامات مقابله ای بسیار خوب دستگاه های ضابط شاهد کاهش آمار قاچاق در استان هستیم.
 
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط