شهرداری ها پرچمدار فساد میلیاردی آگهی های دولتی در کردستان/سنندج و سقز تنها شهرداری های شفاف استان
یکشنبه، 21 مرداد 1403
شهرداری ها پرچمدار فساد میلیاردی آگهی های دولتی در کردستان/سنندج و سقز تنها شهرداری های شفاف استان
مبحث آگهی های منتشر شده در روزنامه ها و نشریات محلی به دلیل ارتباط آن با اقتصاد رسانه ها به عنوان مهمترین دغدغه فعالان این عرصه مطرح بوده و متأسفانه در این عرصه شاهد فعالیت باندهای بزرگ فساد مالی در استان هستیم.
به گزارش کورده واری، استان کردستان با فعالیت 86 سرپرستی روزنامه سراسری و محلی جزو استان هایی است که بیشترین تعداد سرپرستی های روزنامه های سراسری را داراست.
فعالیت این روزنامه های سراسری در استان کردستان تنها در بخش آگهی ها(مزایده و مناقصه) بوده و می توان گفت تنها به فکر پاروکردن مبالغ میلیاردی از این محل در طول سال هستند.
بیش از 95 درصد روزنامه های سراسری که مجوز فعالیت در استان کردستان دریافت کرده اند حتی یک گزارش خبری هم از استان کردستان منتشر نمی کنند و تعداد نسخه های ارسالی آن ها به کردستان به زور به 5 نسخه می رسد.
اگر ضریب انتشار این روزنامه ها و تعداد روزهای تعطیل سال را هم مدنظر قرار دهیم در طول یک سال یک هزار نسخه از آن روزنامه ها به کردستان نمی رسد اما در عوض تعدادی از آن ها درآمدی میلیاردی از استان کردستان دارند.
هم اکنون خانه مطبوعات به عنوان فراگیرترین تشکل مطبوعاتی کردستان در چنبره سرپرستان جذب آگهی های دولتی روزنامه های سراسری بوده و این افراد بیشترین تعداد اعضای این تشکل را شامل می شوند و با همان رانت مالی خویش بر روند فعالیت های این تشکل مطبوعاتی اثرات منفی بسیاری گذاشته اند.
سوءاستفاده های گسترده مالی، فاکتورسازی ها و انواع اقدامات دون شأن اخلاقی و مالی طی 3 دهه اخیر توسط برخی از نمایندگان روزنامه های سراسری در استان کردستان موجب خدشه دار شدن جایگاه و منزلت عرصه رسانه در این استان شده و متأسفانه عدم آگاهی بسیاری از مدیران دستگاه های اجرایی و حتی برخی روابط عمومی ها بر گستاخی های این قشر سوءاستفاده چی افزوده است.
 در این میان تلاش های چندین ساله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به دلیل نبود برنامه ای منسجم، عدم بهره مندی از توانمندی نخبگان عرصه رسانه و عدم اشرافیت کارشناسان تاکنون به نتیجه ای چشمگیر منتج نشده است.
هنوز بسیاری از دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی به نامه ها و درخواست های مکرر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر ارسال آگهی های دولتی از طریق سامانه جامع رسانه های کشور پاسخ نداده و با افراد سودجو همراهی کرده و در این میان به ابلاغیه های قانونی دهن کجی می کنند.
در این میان شهرداری های شهرهای مختلف استان کردستان پرچمدار این تخلف و بی توجهی به ابلاغیه ها و دستورالعمل های قانونی هستند و سالانه چندین میلیارد تومان سوءاستفاده مالی از این محل نصیب تعدادی انگشت شمار سرپرست روزنامه سراسری در استان می شود که از این محل میلیاردها تومان ثروت برای خود جمع کرده اند.
از بین شهرداری های مختلف استان تنها شهرداری های سنندج و سقز در مقابل قانون و مقررات کرنش کرده اند و به صورت شفاف تمامی آگهی های مزایده و مناقصه خود را از طریق سامانه جامع رسانه های کشور ارسال می کنند.
سؤال مهمی که در این راستا مطرح می شود این است که چه طور شهرداری های 2 شهر بزرگ استان می توانند به آسانی به سامانه جامع رسانه های کشور وصل شوند اما شهرداری های بانه، مریوان، قروه، بیجار، کامیاران، دیواندره، دهگلان و سروآباد چرا نمی توانند و یا نمی خواهند به این سامانه شفاف متصل شوند؟
آیا پای منافع شخصی تعدادی از کارکنان یا مدیران این شهرداری ها در میان است یا سمبه دلالان آگهی های دولتی در سرپرستی روزنامه های سراسری در استان پر زور است؟
اسناد و مدارک متعددی از سوءاستفاده میلیاردی تعدادی از سرپرستان روزنامه های سراسری در استان کردستان از محل رانت آگهی های شهرداری های غیرشفاف استان در دسترس این رسانه می باشد که در روزهای آتی در قالب گزارشی ویژه برای عموم مردم منتشر خواهد شد.
 
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط