جشنواره ای با کمترین دستاورد فرهنگی/تئاتر خیابانی مریوان دچار روزمرگی مزمن شده است
شنبه، 21 مهر 1403
جشنواره ای با کمترین دستاورد فرهنگی/تئاتر خیابانی مریوان دچار روزمرگی مزمن شده است
جشنواره تئاتر خیابانی مریوان 18 سال قبل و در دولت نهم به منظور نشان دادن امنیت در نقطه مرزی کشورمان در مقایسه با کشور عراق و در یک اقدام سیاسی کلید خورد.
این جشنواره در دوره های نخست برگزاری خود با استقبال هنرمندان شاخص عرصه هنرهای نمایشی کشور و گروه های قوی مواجه شد اما ضعف در مدیریت جشنواره موجب شد که در دوره های بعدی شاهد افت محسوس کیفیت آثار شرکت کنندگان باشیم و دیگر نام و نشانی از هنرمندان و گروه های شاخص نباشد.
به اذعان هنرمندان و کارشناسان حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی استان و کشور، چندین سال است که گروه های تکراری با نازل ترین کیفیت محتوایی در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت می کنند و سطح داوری ها نیز حتی در قواره یک جشنواره ملی نیست و حضور دو یا سه گروه خارجی دسته چندمی آن هم به عنوان مهمان نمی تواند این جشنواره را بین المللی کند چرا که جشنواره های بین المللی دارای استانداردهای مختلفی در سطوح کیفی و کمی هستند که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در 16 دوره گذشته و دوره کنونی نتوانسته است این استانداردها را محقق کند.
متأسفانه این جشنواره در شهر مریوان نیز با وجود چند 10 میلیارد تومان هزینه صرف شده نتوانسته است اثر قابل توجه فرهنگی داشته باشد و با کمترین دستاورد فرهنگی برای مریوانی ها و کردستانی ها همراه بوده است.
این جشنواره به محفلی برای گردهمایی تعداد محدودی از هنرمندان عرصه تئاتر در کردستان و چهره های تکراری تبدیل شده است که حدود 2 دهه است نتوانسته اند مریوان را به شهری تئاتری تبدیل کنند و پس از برگزاری این رویداد 5 روزه تا سال آینده دیگر خبری از تداوم رویداد هنرهای نمایشی در این شهر مرزی نیستیم.
ضعف در بدنه کارشناسی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضعف مدیریتی به ویژه در حوزه معاونت هنری و بخش های مرتبط با رویدادهای هنری در استان بر تداوم ضعف ها و روزمرگی های مزمن جشنواره تئاتر خیابانی مریوان افزوده است و طی این 2 دهه نیز هیچ گوش شنوایی برای رفع نواقص و مشکلات نبوده و هر سال از کیفیت این رویداد کاسته می شود.
شاید انتقال جشنواره تئاتر خیابانی از مریوان به مرکز استان و پوشش یک سوم جمعیت استان در سنندج بتواند در رفع روزمرگی این جشنواره مؤثر واقع شود و هزینه گزاف اختصاص یافته به این جشنواره به افزایش تعداد مخاطبان هنرهای نمایشی و هنرمندان این عرصه در مرکز استان بیانجامد چرا که 17 دوره برگزاری این جشنواره در مریوان با کمترین دستاورد فرهنگی و هنری همراه بوده و در برخی موارد نیز موجب انشقاق در صف هنرمندان شده است که اکنون به عینه در این شهرستان مرزی مشاهده می شود.
البته چندین سال است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز به دلیل ضعف بدنه کارشناسی و حضور معاون ضعیف در امور هنری با حواشی بسیاری مواجه شده و اکنون تنها فعالیت های این اداره کل به چند نفر محدود در حوزه تئاتر و چند نفر محدود در حوزه دف نوازی محدود شده و فعالیت بسیاری از انجمن های هنری به حاشیه رانده شده یا تعطیل شده است.
در روزهای آتی نقدهای فنی و تخصصی هنرمندان عرصه تئاتر خیابانی در خصوص جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در این پایگاه خبری منتشر خواهد شد و ضعف های متعدد این رویداد هنری به نقد گذاشته خواهد شد تا در سنوات آتی برای این سرمایه فرهنگی و هنری استان برنامه ریزی منطقی و منسجمی صورت گیرد. 
 
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط