آمارسازی به سبک مدیران جشنواره تئاتر خیابانی مریوان/8300 نفر استقبال کننده را چگونه شمارش کردید؟
یکشنبه، 22 مهر 1403
آمارسازی به سبک مدیران جشنواره تئاتر خیابانی مریوان/8300 نفر استقبال کننده را چگونه شمارش کردید؟
دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در خبری که توسط رسانه دولتی ایرنا منتشر شده ادعا کرده است که در روز نخست برپایی این جشنواره 8300 نفر از اجراهای عمومی استقبال کرده اند اما تصاویر منتشر شده از این اجراها ادعای آقای دبیر را رد می کند.
به گزارش خبرنگار کورده واری، مقدمات و امور برگزاری جشنواره هفدهم تئاتر خیابانی مریوان در سکوت خبری انجام شد و  سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با همراهی انجمن نمایش استان و اعضای دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان متفق القول با چینش رسانه های دولتی و افراد همسو با خودشان سعی بر پوشش گسترده نقاط ضعف جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نموده و به صورت غیرشفاف اقدام به آمارسازی برای ماندگاری این جشنواره غیرمؤثر در شهر مرزی مریوان دارند.
روز گذشته فاتح بادپروا در گفت و گو با خبرنگاران از جمله خبرنگار خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرده است که برای دیدن اجراهای عمومی در روز اول این جشنواره 8300 مخاطب حضور داشته اند و این تعداد را بازرسان دبیرخانه جشنواره شمارش کرده اند.
البته خبرگزاری ایرنا برای این خبر که معیار شمارش مخاطبان و بازدیدکنندگان آن مشخص نیست از تصاویر آرشیوی سنوات گذشته یک تئاتر خیابانی استفاده کرده است که هنوز صحت آن نیز در خصوص اینکه این تصویر مربوط به سنوات گذشته جشنواره مریوان است نیز ثابت نشده است.
www.irna.ir/xjRPVV
بدون شک خبرنگاران حاضر در این جشنواره اگر در محل اجراهای عمومی روز نخست حضور پیدا کرده باشند هیچ تصویر متناسب با ادعای آقای دبیر جشنواره پیدا نخواهند کرد چرا که هیچکدام از 16 اجرای عمومی روز نخست تعداد مخاطبان آن به 200 نفر و یا 100 نفر هم نرسیده و تصاویر منتشر شده توسط خبرنگاران مستقل حاضر در جشنواره گویای واقعیت های موجود و عدم استقبال مخاطبان از این رویداد است که سال هاست با روزمرگی مزمن مواجه شده است.
البته در کنار همه اجراهای عمومی چند ده نفر از خبرنگاران و اعضای دبیرخانه جشنواره و گروه های دیگر شرکت کننده حضور دارند که این مهم موجب شده که شاهد حضور حداقلی مردم البته افراد ثابت در کنار اجراهای عمومی باشیم.
بدون شک اگر متولیان آینده فرهنگ و هنر کردستان برای رفع این نقیصه و بحران مخاطب در رویدادهای هنری اینچنینی چاره جویی نکنند شاید دیگر آموزش و پرورش و مدارس مریوان و دیگر شهرهای استان نیز دیگر اجازه حضور دانش آموزان در مراسم افتتاحیه و کارناوال های مرتبط با این جشنواره ها را ندهند و در سنوات آتی هم شاهد افتتاحیه بی رمق و کم مخاطب و هم شاهد  اجراهای عمومی کم مخاطب باشیم.
 
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط